Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista

Osallistuminen Erä-lehden keskusteluun vaatii nimimerkin, jonka saat rekisteröitymällä. Omalla nimimerkillä voit osallistua keskusteluihin, avata uusia aiheita, lisätä kuvia ja käyttää allekirjoitusta viesteissäsi. Keskustelujen lukeminen on edelleen mahdollista myös ilman kirjautumista palveluun.

Yksin soutu/vieheiden lasku

Yksin soutu/vieheiden lasku

Terve!

Seuraava asia askarruttaa. Miten laskea yksin vieheet veteen?

Kaverin kanssa homma on helppoa, kun toinen soutaa ja toinen pelaa vapojen kanssa. Yksin homma menee hankalemmaksi, jos ei moottorilla "pidättele" venettä varsinki virtaavammassa paikassa. Ei liene suotavaa, kuitenkaan tuolla moottorilla hoitaa tuo homma, vai kuinka? Olen kyllä moottorilla laskenut vieheet, kun muu ei ole auttanut.

Eli jos vinkkiä antaisitte miten te asian hiodatte.

Vieheet veteen

Jos soudan esim. kuudella, kuten viime vuonna, niin homma menee näin. Otan kaksi vapaa kerralla tyvestään haarojen väliin, avaan salvan kelalta ja annan vieheiden vetää siimaa ulos. Siimoissa on merkit, joten ne tulevat aina samalle pituudelle. Pistän vavat telineisiin ja uudet vavat jälleen samalla tavalla. Koko setin laskussa menee noin pari minuuttia. Siinä siimojen valuessa soudan normaalisti. Helppoa kuin heinänteko.
Eikä perhojen kanssa ole yhtään sen vaikeampaa. Alussa joutuu auttamaan siimaa kelalta, mutta herkästi pyörivä rulla alkaa luovuttamaan jopa perhon painosta kohta siimaa ulos.
Lohta ei oteta, se annetaan

Tussillako merkkaat

Spriiliukoisella tussillako Kala-Harri merkitsee siimansa. Syövyttääkö liuotinaine ohutta siimaa?
Kylläpä näytti Alakönkäällä Jalven vetouistelijat lasevan koneella vieheensä. Mieleen tuli kyllä enemmän moottoriuistelu, kuin perinteinen Tenon soutu. Kumma juttu sinänsä, kun siellähän ei turisti edes saa soutaa, olis menny edes turistin tietämättömyyden piikkiin..

Teippiä

Käytän pientä jeesusteipin palasta. Myös tussia olen käyttänyt. En ole huomannut, että liuottaisi siimaa.

Ei moottorin avulla

Kala-harrilla hyvä neuvo, itse olen käyttänyt ko tapaa jo parikymmentä vuotta.
Mitä tulee moottorin käyttöön vieheiden laskussa se on kielletty. Moisesta on muutama kalastaja saanut tuta sakon muodossa.
Tussi ei liota siimaa,sen olet minäkin todennut ,olen myös merkannut pituudet ja näin helppo laskea vapauttamalla "rullan" säätämällä pyörimistä keskiakselin ruuvilla.
Hauskemmaksi tämän Jalven vetouistelijoiden tohun tekee se tosiseikka että veneessä ei suinkaan ollut vain yksi henkilö, vaan herroja kaksin kappalein. Toinen oli jopa airot kädessä ikään kuin valmiina soutamaan. Mitenkään kiire noilla vieheiden laskijoilla ei suinkaan ollut, vaan moottorilla vedätettiin useita minuutteja ellei jopa lähes 10 min ja tietenkin siinä lohen nousureitin kohdalla sopivasti edestakaisin sivusuunnassa venettä liikutellen.

Mielestäni tasapuolisuuden nimissä moottorin käytön voisi kieltää koko joella. Itse olen soutuhommia myöskin jonkin verran kokeillut ja soutamallakin pääsee kyllä oikein hyvin kovankin kosken alle. Niskoille meneminen on tietenkin soutajan omassa harkinnassa.

Kiitos vinkeistä

Hartsa ja muut. Tuota pituuden merkkausta olen itsekkin pähkäillyt, jotta se helpottais homaa.

Ei muuta ku kireitä kaikille

ptyh ahti suo antejaan....
Jusa:Kylläpä näytti Alakönkäällä Jalven vetouistelijat lasevan koneella vieheensä. Mieleen tuli kyllä enemmän moottoriuistelu, kuin perinteinen Tenon soutu. Kumma juttu sinänsä, kun siellähän ei turisti edes saa soutaa, olis menny edes turistin tietämättömyyden piikkiin..

Jep, jep, samaa on mekin katseltu monesti... Moottorisääntö ei vissiin oo niin justiin noilla paikallisilla :)

tyyli tämäkin

Hyvinhän tuo onnaa kun ei pidä kiirusta. Itse olen vedellyt aina muutaman vedon ja määrämitan jälkeen vapa tellinkiin.
Lähden yleensä vaappujen tai sekametelisopan kanssa siten että ensin väylän puolen sivuvapa, sitten perävapa, toinen perä vapa ja rannanpuolen sivuvapa.
Lähtöpaikan likellä yleensä on joku koste johon kun tällää niin vähillä välisouduilla saa kaikki pyyntiin.
4 Riittää nykyään. Ennen soudin ,niinkuin naapurikin, jopa kuudella, mutta jätin vähemmälle noi värkkäykset. Ei jaksa kantaa neljää vapaa enempi veneeseen.

Ja pituudet on paikan ja vieheiden mukaan, sivulla vähempi kuin perässä kuitenkin...
Siis muutaman vedon jälkeen aina vähän soutua...
piti kirjoittamani...

MOOTTORI KÄYNTIIN JA VIEHEET VETEEN?

Luin talvella Antti Tuurin kirjan missä ammattilaiset paikalliset soutajat näyttävät mallia kuinka vieheet lasketaan moottoriuistellen...!

Näin on

Luin kyseisen kirja tuossa joulun jälkeen. (kun sain joululahjaksi) Täytyy sanoa että moottorin käyttö oli totaalista uistinten laskujen ja väsytysten yhteydessä (kyseisen soutajan koddalla).
Kalan tarttuessa kone käyntiin ja kalan alapuolelle. Ymmärrän että piltamossa joku (pelkuri/ laiska ) käytää, mutta Dalvadaksessa sekä muualla suvannoissa (kuten kirjassa kuvailtiin). Muutenkin kirja lienee surkeimpia esityksia tenon laajasta urheulukalastustuotannosta.
Tää moottorilasku ei ehkä nykyään ole niin yleistä suvannoilla kuin menneinä vuosina. Könkäässä tarvittaneen luotettava moottori ettei joudu uimasille tai soutamaan tosissaan. Onneksi tätä esiintyy harvoin jos koskaan sääntöjä kunnioittavien turistien kohdalla.

Turusti kunniaan

Moottorilla

Monesti katsonut kun venemiehillä pamahtaa kala kiinni , niin moottori käyntiin ja sillä sitten ajellaan kalan kanssa .

Tilanteen mukaan

Kyllä oma turvallisuus on tärkeintä jos lohi on sellainen että painuu esim. kivikkoiseen koskeen ja pakko käyttää konetta. Muuhun en ota kantaa. Olen joutunut käyttämään pari kertaa konetta kun lohi (iso lohi) on painunut koskeen, kääntynyt siellä takaisin ylävirtaan ja olen itse painumassa koskeen. Sieltä on pakko tulla koneella ylös, sillä muuta keinoa ei ole päästä imusta enää pois.
Suvannolla tätä ei tarvitse kylläkään tehdä.

Laillista on, (?)

kun laskee pelkät siimat moottorilla, ei siis vieheitä. Näin voi tehdä, kun pistää vieheet veneen laitaan kiinni, laskee siimat pussille, sammuttaa moottorin ja soutaa. Nyt vain viehe kerrallaan veteen ja sinne ne oikiaa, ruotuun.

Takaisin ylös