|
Koilis-inarin uistimet
|
|
27.5.09 13:42
korpijouni
|
Koilis-inarin uistimet
Onko kellään tosi pohjaista eli omaa kokemusta siitä, minkälaisia uistimia sillä suunnalla olis uitettava jos noin niinku aikoo kalaa saada? Mää olen itte vedelly elokuun lopulla tommosia perus vaappuja, muikun eri muunnoksia ja kalaa on tullut vaihtelevalla menestyksellä. Mitenkäs muut?
|
|
28.5.09 20:03
korpijouni
|
Siis eikö kukaan oo käyny koillis-inarilla vai eikö kalamiehet halua paljastaa salaisuuksiaan?
|
|
28.5.09 22:20
Turbo man (vierailija)
|
Selaappa vähän tätä foorumia niin löydät paljon näitä "paras uistin" topicceja paljon.Lue läpi ja osta ne jotka kuullostaa hyvältä.
|
|
28.5.09 23:00
korpijouni (vierailija)
|
Joo, kai sitten teen niin.
|
|
29.5.09 00:12
korpijouni (vierailija)
|
No nyt on sitten luettu tätä foorumia aika monta sivua eikä kukaan ollut käynyt Koillis-Inarilla. Se on ihan sama mikä viehe sopii esim. Päijjänteelle tai johonkin Saimaalle, ei ne samat pelitä Inarilla. Mää en kyselly mitään "parasta uistinta" vaan sitä että mitä muut ovat siellä vetäneet ja onko tullut tulosta. Nää "paras uistin" topicit ei mua kiinnosta vaan se, miten muut kalastavat. Mää en osta mitään mikä sopii jonnekkin Näsijärvelle vaan sellaisia jotka sopii, tässä tapauksessa Koillis-Inarille.
|
|
29.5.09 14:46
Korpiukko (vierailija)
|
Omien kalastuskokemusten mukaan tietylle kalalajille tarkoitetut vieheet toimivat paikasta riippumatta. Tuskinpa esim. Koillis-Inarin kalat käyttäytyvät erilailla kuin Etelä-Inarin kalat tai minkään muunkaan Lapin järven.
|
|
29.5.09 15:08
turbo man (vierailija)
|
Tämä "vesistö kohtainen ero" ei yleensä ole kauhean suuri. Tiedän itselläni vain yhden tälläisen tapauksen, missä joku uistin toimii huonommin kuin toinen.
Yleensä kalastin Kurkelanjärvessä,jossa kevyt proffa toimi todella hyvin. Sitten järvi vaihtui eikä kyseinen proffa antanut enää mitään. Muilla uistimilla nousi yhäkin haukia. Tuokin kalastavuuden menettäminen taisi johtua pellin monesta vääntymisestä jota hauet oli tehnyt.
Kaikkienkö pitääisi tehdä omasta kalastuspaikasta topic, jossa kysellään sinne soveltuvinta viehettä?
Äiti-Suomessa on yli 10 000 järveä, joten eikö mikään viehe voisi pelittää samalla tavalla toisees järvessä?
|
|
29.5.09 15:48
korpijouni (vierailija)
|
Korpiukko:Omien kalastuskokemusten mukaan teitylle kalalajille tarkoitetut vieheet toimivat paikasta riippumatta. Tuskinpa esim. Koillis-Inarin kalat käyttäytyvät erilailla kuin Etelä-Inarin kalat tai minkään muunkaan Lapin järven.
Näinpä. Mutta ollaan kuitenkin Inarilla! Jos joku väittää mulle tosissaan että uistin, joka sopii vaikkapa Saimaalle sopii taatusti myös Inarille, puhuu mielestäni taatusti palturia. Kokemusta on, molemmista järvistä ja nimen omaan taimenista.
|
|
29.5.09 15:55
korpijouni (vierailija)
|
turbo man:Tämä "vesistö kohtainen ero" ei yleensä ole kauhean suuri.tiedän itselläni vain yhden tälläisen tapauksen missä ,joku uistin toimii huonommin kuin toinen.
Yleensä kalastin kurkelan järvessä,jossa kevyt proffa toimi todella hyvin.Sitten järvi vaihtui eikä kyseien proffa antanut enää mitään.Muilla uistimilla nousi yhäkin haukia.Tuokin kalastavuuden menettäminen taisi johtua pelli monesta vääntymisestä jota hauet oli tehnyt.
Kaikkienkö pitääisi tehdä omasta kalastuspaikasta topic,jossa kysellään sinne soveltuvinta viehettä?
Äiti suomessa on yli 10 000 järveä, joten eikö mikään viehe voisi pelittää samalla tavalla toisees järvessä?
Mää en ole maininnut sanallakaan haukea. Mää en ole kysellyt soveltuvia vieheitä vaan sitä millä kalastetaan ja tuleeko tulosta. Tommonen "paras viehe" lässytys ei kiinnosta mua pätkääkään eikä asioiden sotkeminen keskenään. Hauki on hauki ja taimen on taimen. Taatusti joku viehe joka sopii johonkin musta vetiseen suo-lampeen saattaa pelittää myös Inarilla. Ja vielä, Inari ei ole mun oma kalastus paikka, käyn siellä joka syksy, olen käynyt jo vuosia. Enimmäkseen kalastan etelämmässä. Esim, Näsijärvi.
|
|
29.5.09 17:07
pertti kanerva
|
Inarin vieheitä
Itse en ole Inarin tuntija ja oheinen on kuultua - ei omakohtaista.
Yksi vanha Partakon seudun 80-luvun kalastaja kertoi aikoinaan oman kolmikkonsa Inarille. Kirkas lippa tai Calico Catti, niin saat varmasti harrista syömäkalat. Hopeinen sormen mittainen professori, jonka päälle astut rantakalliolla uintia rauhoittaaksesi niin saat taimenta ja rautua.
|
|
29.5.09 17:23
korpijouni (vierailija)
|
Toi professori juttu voi pitää hyvinkin paikkansa. Mulla on yks pelti joka on oma valmiste. Se on aika paljon proffan mallinen mutta kestää vetoa paremmin. Sillä on taimenta tullut. Se on 9 cm pitkä ja molemmilta puolilta teräksen värinen koska on rosteri peltiä.
|
|
3.6.09 12:46
Ram Man (vierailija)
|
Inarin vaappu
Inarilla olen jonkun kerran käynyt ja joka kerralla taimenta on noussut Nils Master Invisible vaapulla (koko joko 5 tai 8 cm). Muitakin vieheitä on toki tullut liotettua, mutta Nilsu on jotenkin aina toiminut parhaiten ja nyt siis puhutaan nimenomaan taimenen kalastuksesta. Harria on tullut Loton lipoilla.
|
|
3.6.09 14:57
korpijouni (vierailija)
|
Nilsulla on kans kalaa tullut. 9 cm;n muikku.
|
|
4.1.10 20:12
omg (vierailija)
|
jaa
ei sellaasia muikkuja oo olemassakaaaa.........
|
|
2.2.10 17:43
täkyilijä (vierailija)
|
Keinotäky on paras, viime vuonnakin heinäkuussa 4 yli 2 kiloista kyytiin, suurin 3,3 kg. Toissa kesän SM-uistelussakin saivat muistaakseni yli seiskan kalan vastaavalla menetelmällä.
|
|
6.2.10 09:48
raaka-arska (vierailija)
|
Kumikala raksi toimii myös Inarilla. Samalla tavoin jalokalalle kelpaa kuin Saimaan vesistössäkin. Inarilla ei ole lupa käyttää raksissa aitoa kalaa syöttinä.
|
|
|