Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista
Daystate mk3 ilmakivääri

Daystate mk3 ilmakivääri

Tämmöinen on itselläni hankintalistalla.Saako asetta mistään suomesta?Onko minkä hintainen täällä kotimaassa?Mielenkiinnolla kuulisin käyttäjä kokemuksia kyseisestä ilmakivääristä.

Mikalta löytynee

http://www.mwm-trading.com/AirRifles.html

Hintaa veikkaisin 1000 - 1500 välille.

Osta mieluummin Air wolf tai Air Ranger. Suurempi ilmasäiliö = enemmän laukauksia. Air wolf:sta tarinaa eralle.net:n forumilla.
Kiitoksia vinkeistä.

Täytynee tutustua tuohon air wolfiin ja air rangeriin.Mulla on budjettina aseelle n.1000-1500 euroa.Siihen päälle vielä tarvittavat varusteet.Vielä mitään sitovaa päätöstä jonkun merkin/mallin ostamisesta en ole tehnyt.Vinkkejä mielellään otetaan vastaan.Ilmakivääri tulisi field target lajiin tutustumiseen ja muuhun vapaaseen tarkkuusaammuntaan.
Tumppi:Kiitoksia vinkeistä.

Täytynee tutustua tuohon air wolfiin ja air rangeriin.Mulla on budjettina aseelle n.1000-1500 euroa.Siihen päälle vielä tarvittavat varusteet.Vielä mitään sitovaa päätöstä jonkun merkin/mallin ostamisesta en ole tehnyt.Vinkkejä mielellään otetaan vastaan.Ilmakivääri tulisi field target lajiin tutustumiseen ja muuhun vapaaseen tarkkuusaammuntaan.

Ei taida aivan budjetti riittä AirWolffiin, luulen. Airwolfin hinta on briteissä hyvinkin toista tuhatta puntaa.

Ei taida aivan budjetti riittä AirWolffiin, luulen. Airwolfin hinta on briteissä hyvinkin toista tuhatta puntaa.

Olisiko sulla jotain ilmakivääriä mitä suosittelisit tuossa 1000-1500 euron haarukassa?Ei toi kyllä mikään tiukka hintarajaus ole.Mitäköhän tuo airwolf maksaa suomessa?Olen sen verran vanha jässikkä etten osaa tuollaista lähteä ostamaan ulkomailta.Kyllä ase pitäisi saada kotimaisesta aseliikkeestä.

Oikeasti yhteys MWM:ään.

Ei noita laadukkaampia kivääreitä juuri muut tuo maahan kuin MWM-trading. Eli kysy ihmeessä hinta sieltä.
Mika varmasti antaa myös vinkkejä, missä kiväärissä paras hinta/laatusuhde.

Ilma-aseen ostosta

Tumppi:

Olisiko sulla jotain ilmakivääriä mitä suosittelisit tuossa 1000-1500 euron haarukassa?Ei toi kyllä mikään tiukka hintarajaus ole.Mitäköhän tuo airwolf maksaa suomessa?Olen sen verran vanha jässikkä etten osaa tuollaista lähteä ostamaan ulkomailta.Kyllä ase pitäisi saada kotimaisesta aseliikkeestä.

Antamasi hintahaarukka on tavallaan vähän hankala. Halvempia löytyy ja laatukin voi olla ok. Halvemmat aseet on yleensä reguloimattomia. Tarkoittaa sitä, että lähtönopeus vaihtelee kun paine muuttuu. Kyllä reguloimattomallakin saa hyvää tulosta aikaan mutta juuri lähtönopeusvaihtelun vuoksi laukausmäärä yhdellä tankkauksella on hieman rajoittunut. Reguloidussa aseessa työpaine reguloidaan erikseen säiliöstä ja lisäksi työpaine on huomattavasti pienempi kuin säiliöpaine. Tarkoittaa sitä, että laukauksia saadaan enemmän ilman että lähtönopeus muuttuu. Reguloidun aseen suurin etu on todellakin se, että laukauksia saadaan enemmän kuin reguloimattomasta. Molemmissa saattaa lähtönopeusvaihtelu olla samaa luokkaa kun ammutaan vain muutama laukaus.

Mainitsemaasi hintaluokkaan voisi hyvinkin sopia Weihrauch HW100. Sitä on useampikin eri versio. Weihrauchista osaisin ehkä kertoa vähän enemmän. Hienoa ase tykkään siitä kovasti. Daystate on kuitenkin omassa luokassaan, siinä on mm. sähköinen venttiili ja tehon säätö (patterit pitää olla). Daystate on kuitenkin kalliipi. Aivan varmasti sinun hintahaarukan yläpäässä ja ehkä ylikin.
Etsitkö tehoa ja mahdollisuutta ampua pidempiä matkoja vai ammutko pääsääntöisesti vain 10m matkaa? Tämä on oleellinen kysymys heti alkuunsa.
HW100, sprotertukilla ja pidemmällä piipulla, täystehoisena. Oikein mukava ase. varsinkin 1 luodin lipas. HW100 peukalonreikätukki on sekin ok, mutta itse suosittaisin sporttertukkia.
Jos puolestaan etsit täysiveristä kilpa-asetta niin sitten Feinwerkbau, Steyr tai miksiei myös Hämmerli (hivenen edukkaampi).

Kannattaa varmaan rekisteröityä erälle.net foorumiin, sillä on kohtuullisesti asiantuntemusta juuri (ei 10m) ilma-aseista. Olen aivan varma, että siellä on myöskin ukkoja, jotka mielellään kertovat lisää vaikka puhelimessa, sähköpostilla tai yksityisviesteillä. Olen myöskin varma, että joidenkin erälle.net kavereiden aseita pääsee kokeilemaan jos vain sattuu maantieteelliset sijainnit kohdilleen.
Myös Rekyyli-lehdissä on ollut aina silloin tällöin artikkelelita ilma-aseista. Sekä hyvistä että huonoista. Kalliista ja halvoista. Selaa vähän arkistoja Rekyylin sivuilta. Olen varma, että myös tulevissa Rekyyli lehdissä on kiinnostavia artikkeleita paineilmatoimisista ilma-aseista ja muistakin ilma-aseista.

Erälle.netistä löytyy myös tarinaa ulkolaisista ja kotimaisista ilma-asekauppiaista. Sekä hyvää että huonoa kerrottavaa. Toimitusajoista, hinnoista, takuista, sotkuista ja onnistuneista kaupoista. Eikä sitä ulkomailta tilaamista kannata pelätä. Takuuasiat voivat olla hankalia ulkomaille, mutta tilaaminen ei. Usein ulkomailta tilatessa tulee vastaan eri maiden aselait, joten tehorajoituksia saattaa olla odotettavissa kun ulkomailta tilaa.

Asetta hankkimassa?

Tumppi:Tämmöinen on itselläni hankintalistalla.Saako asetta mistään suomesta?Onko minkä hintainen täällä kotimaassa?Mielenkiinnolla kuulisin käyttäjä kokemuksia kyseisestä ilmakivääristä.

Oletko rekisteröitynyt? Ei se ole vaikeaa ja siitä saatta olla hyötyä.

Mulla ase tulisi melkoisen vapaa muotoiseen tarkkuusammuntaan.Ampuma matkat tulisi olemaan 10-50 metriä.Eli ihan pelkkää 10m pahvinpuhkontaa en pelkästään harrastaisi.Ostaisin mielelläni heti alkuun kunnollisen ilmakiväärin.Ei tulisi heti sitten tarvetta vaihtamiselle.

Tuommoinen reguloitu ase olisi ehdottomasti hyvä juttu.Sitten esimerkiksi joku lipas ei ole niin välttämätön.Ase saa olla kertalaukeava.Mieluiten aseen hankkisin kotimaasta.Täytyy tutustua tuohon Weihrauch merkkiin.Käsittääkseni sitä myy ainakin Hantaurus Helsingissä.

Onko tämä Daystate sitten joku "parasta mitä rahalla saa" ase?Siihen olisi mukava tutustua.Toki jos niiden hinta on ihan älytön.Niin ei varmaan budjetti kuitenkaan veny niin paljon.

Harmillisen vähän löytyy juttua kotimaisista alan lehdistä laadukkaista ilmakivääreistä.Ehdottomasti niistä saisi kirjoittaa enemmänkin juttuja.

Mutua

Eiköhän nuo kisavehkeet Steyr ja Feinwerkbau ole niitä "parhaita mitä rahalla saa". Itse olen vielä pysytellyt "laadukkaissa" jousikäyttöisissä ilmakoissa lähinnä PCP-aseiden oheislaitteiden kustannusten ja vaivannäön vuoksi.
PCP:hän tarvitsevat kumppanikseen joko kompressorin, paineilmapullon tai vähintään korkeapainepumpun. Pumppu halvin (150-200€), mutta työläin vaihtoehto.

Toistaiseksi siis mennään vielä parilla laadukkalla jousivehkellä, joilla ampuu vielä kohtalaista kasaa sinne 40-50 metriin (15-20mm). Lyhyemmille matkoille ammutaankin alle sentin kasaa/5-10 laukausta. Mutta eiköhän sitä itsekkin jossain vaiheessa tule hankittua myös PCP kivääri ihan jo pelkän mielenkiinnon ja kokeilunhalun vuoksi.
Tumppi:Ampuma matkat tulisi olemaan 10-50 metriä.Eli ihan pelkkää 10m pahvinpuhkontaa en pelkästään harrastaisi.Ostaisin mielelläni heti alkuun kunnollisen ilmakiväärin.Ei tulisi heti sitten tarvetta vaihtamiselle.

Tuommoinen reguloitu ase olisi ehdottomasti hyvä juttu.Sitten esimerkiksi joku lipas ei ole niin välttämätön.Ase saa olla kertalaukeava.Mieluiten aseen hankkisin kotimaasta. Harmillisen vähän löytyy juttua kotimaisista alan lehdistä laadukkaista ilmakivääreistä.Ehdottomasti niistä saisi kirjoittaa enemmänkin juttuja.

Suosittelen kotimaasta hankittua ihan vain takuujuttujenkin vuoksi.
Koska lipaskaan ei ole Sinulle välttämätön, niin ehdottaisin tutustumista Steyrin malleihin High Power ja Field Target, jotka "raudoiltaan" ovat samoja. HP:ssä tukki on puuta ja ilman säätöjä (karvalakkimalli) ja FT:ssä alumiinia ja siinä on kaikki mahdolliset säädöt. Regulaattori on molemmissa.
FT:tä saa myös mallina, jossa on valmiina ulkopuolinen tehonsäätö (7,5 - 16 J).
Noihin muihinkin säätö"härpäkkeet" saa lisävarusteena.
HP:tä on myös 5,5 mm:senä (.22) ja taitaa nykyään saada myös 5 mm:n (.20) versiona.
Näillä kaikilla ampuu 50 m:iin aivan kelvollista tulosta.
Tuolla 7,5 J:n teholla (170-180 m/s) voi ammuskella 10 m:n lajia sisällä.
Heikki Taipalus (Ikkeläjärvi) tuo mm. näitä maahan.
Käväisepä hänen kotisivuillaan.
www.heikkitaipalusky.fi

Pitkälle ampuminen

Jos 50m matkalle ammu niin tehoa saisi olla sellainen 30J ja mielellään 5,5mm kaliiberi. Toki 4,5mm toimii myös mutta vauhdit pitää pitää kohtuullisina. Sellainen alle 300 m/s mieluiten 270...280 m/s. Muuten tarkkuus katoaa.

Steyr

Steyriltä löytyy myös HP -malli, jossa on tehoa 40 J ja väljyys .22.
Omalla 4,5 mm:n HP:lläni ammuskelen 50 m:iin aivan kelvollisia tuloksia, vaikka tehoa ei ole kuin n. 22-24 J.
En usko esim. 30 %:n tehon noston ainakaan merkittävästi lisäävän tarkkuutta.
Eri asia on sitten, jos olet menossa ulkomaille metsästämään ilmakiväärillä.
Tuo tarkkuusasia kyllä tarkistetaan kevään/kesän mittaan, kunhan saadaan piippuja, joilla lisätään pituutta ja vaihdetaan valmistajaa.
Tehon lisäämisessä on se ikävä puoli (minun mielestäni), että ilman kulutus lisääntyy eli laukausmäärät per täyttö vähenevät.
Pumppaaminen kesken ammunnan ei ole mukavaa: alkaa puhalluttaa ja paineilmapullo taas painaa aika paljon, mutta ei auta valittaa, kun on itse osansa valinnut. Hiukan olen tilannetta helpottanut varasäiliöllä.

air arms

löytyy nykyisin myös hjortin listoilta.

http://www.hjorth.fi/faktat/esitteet.php

Takaisin ylös