Tumppi:Ei taida aivan budjetti riittä AirWolffiin, luulen. Airwolfin hinta on briteissä hyvinkin toista tuhatta puntaa.
Olisiko sulla jotain ilmakivääriä mitä suosittelisit tuossa 1000-1500 euron haarukassa?Ei toi kyllä mikään tiukka hintarajaus ole.Mitäköhän tuo airwolf maksaa suomessa?Olen sen verran vanha jässikkä etten osaa tuollaista lähteä ostamaan ulkomailta.Kyllä ase pitäisi saada kotimaisesta aseliikkeestä.
Antamasi hintahaarukka on tavallaan vähän hankala. Halvempia löytyy ja laatukin voi olla ok. Halvemmat aseet on yleensä reguloimattomia. Tarkoittaa sitä, että lähtönopeus vaihtelee kun paine muuttuu. Kyllä reguloimattomallakin saa hyvää tulosta aikaan mutta juuri lähtönopeusvaihtelun vuoksi laukausmäärä yhdellä tankkauksella on hieman rajoittunut. Reguloidussa aseessa työpaine reguloidaan erikseen säiliöstä ja lisäksi työpaine on huomattavasti pienempi kuin säiliöpaine. Tarkoittaa sitä, että laukauksia saadaan enemmän ilman että lähtönopeus muuttuu. Reguloidun aseen suurin etu on todellakin se, että laukauksia saadaan enemmän kuin reguloimattomasta. Molemmissa saattaa lähtönopeusvaihtelu olla samaa luokkaa kun ammutaan vain muutama laukaus.
Mainitsemaasi hintaluokkaan voisi hyvinkin sopia Weihrauch HW100. Sitä on useampikin eri versio. Weihrauchista osaisin ehkä kertoa vähän enemmän. Hienoa ase tykkään siitä kovasti. Daystate on kuitenkin omassa luokassaan, siinä on mm. sähköinen venttiili ja tehon säätö (patterit pitää olla). Daystate on kuitenkin kalliipi. Aivan varmasti sinun hintahaarukan yläpäässä ja ehkä ylikin.
Etsitkö tehoa ja mahdollisuutta ampua pidempiä matkoja vai ammutko pääsääntöisesti vain 10m matkaa? Tämä on oleellinen kysymys heti alkuunsa.
HW100, sprotertukilla ja pidemmällä piipulla, täystehoisena. Oikein mukava ase. varsinkin 1 luodin lipas. HW100 peukalonreikätukki on sekin ok, mutta itse suosittaisin sporttertukkia.
Jos puolestaan etsit täysiveristä kilpa-asetta niin sitten Feinwerkbau, Steyr tai miksiei myös Hämmerli (hivenen edukkaampi).
Kannattaa varmaan rekisteröityä erälle.net foorumiin, sillä on kohtuullisesti asiantuntemusta juuri (ei 10m) ilma-aseista. Olen aivan varma, että siellä on myöskin ukkoja, jotka mielellään kertovat lisää vaikka puhelimessa, sähköpostilla tai yksityisviesteillä. Olen myöskin varma, että joidenkin erälle.net kavereiden aseita pääsee kokeilemaan jos vain sattuu maantieteelliset sijainnit kohdilleen.
Myös Rekyyli-lehdissä on ollut aina silloin tällöin artikkelelita ilma-aseista. Sekä hyvistä että huonoista. Kalliista ja halvoista. Selaa vähän arkistoja Rekyylin sivuilta. Olen varma, että myös tulevissa Rekyyli lehdissä on kiinnostavia artikkeleita paineilmatoimisista ilma-aseista ja muistakin ilma-aseista.
Erälle.netistä löytyy myös tarinaa ulkolaisista ja kotimaisista ilma-asekauppiaista. Sekä hyvää että huonoa kerrottavaa. Toimitusajoista, hinnoista, takuista, sotkuista ja onnistuneista kaupoista. Eikä sitä ulkomailta tilaamista kannata pelätä. Takuuasiat voivat olla hankalia ulkomaille, mutta tilaaminen ei. Usein ulkomailta tilatessa tulee vastaan eri maiden aselait, joten tehorajoituksia saattaa olla odotettavissa kun ulkomailta tilaa.