Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista
Airojen tasapainotus

Airojen tasapainotus

Kysellääs tekijämiehiltä aiheesta. Omat on tuossa työn alla, mutta kiinnostaisi muiden kokemukset. Kuinka rankasti olette painottaneet? Mihin olette painot sijoittaneet? Muitakin kokemuksia/vinkkejä saa kertoa. Itsellä jo vahvat visiot mielessä, mutta mieli avoinna hyville ehdotuksille jos joku tohtii niitä jakaa.

Tasapainotus

Tasapaino kohta n. 20 cm hankaimista lapaan päin niin jaksaa lipotella. itse käytän kilpa-airoja joihin olen yläpäähän porannut reiän ja upottanut joko lyijyä tai pultin sisään ja liimalla kiinni. Lusikka-airot tuottaa soutuelämyksen ilman vertaa.

Lyijyä

Minä olen laittanut 80 g rengaslyijyä airojen kahvapäähän ihan jeesusteipillä kiinni. SEn voin sanoa, että kun airot ovat tasapainoiset, soutu on ihanaa. Minulta katosi tenniskyynärpäävaivat hetkessä, kun pistin painot. Kun yli 600 tuntia nostelee kesässä airoja, voi kymmenetkin grammat olla paljon.
Ensi kesäksi pitää kehitellä venettä lisää. Siitä tarkemmin tuonnempana.
Lohta ei oteta, se annetaan
Kiitos vastauksista. Onko Hartsa mitannut missä kohtaa on airojen tasapainokohta.

En ole

sillä hain kohdan kokeilemalla ja sitä mukaa laitoin painoa.
Lohta ei oteta, se annetaan
Ok. Kiitos tiedosta.

tasapainotus

viekää airot johonkin rengasliikkeeseen, siellä on hyvät koneet joilla saa varmat tasapainotukset.

Tasapainoilua

Tainnut whisky 1 tasapainottaa muutakin kuin aironsa :)

Mutta asiaan - käytän airon ympärille kiristettävää hankaintappimallia. Näin voin säätää pituussuunnassa airon ulottumaa ja samalla tarvittaessa keventää systeemin lähelle tasapainoa.

Tasapa tasa

ei ole whisnu viinamäen miehiä ,ei . elämä selvinpäin on paljon antoisampaa. No mutta se siitä.
Minun airot on valmistettu puusta.

Katoavaa kansanperinnettä

whisnu 1:ei ole whisnu viinamäen miehiä ,ei . elämä selvinpäin on paljon antoisampaa. No mutta se siitä. Minun airot on valmistettu puusta.

Tuo puusta valmistaminen ei vielä oikein riitä takaamaan soutuun sopivinta/mukavinta airoa:) Sisä-Suomen vesireittien kulkijat kehittivät vuosisatojen kuluessa airot työkaluiksi - sieltä löytyy historiatietoa ja hyviä airomalleja. Tenolla on erilainen kulttuuritausta ja veneet ja välineet hioutuivat sauvoinkäyttöön. Nyttemmin taas sauvominen alkaa olla historiaa ja airoilla on keskeisempi rooli kalastuksessa. Ei liene haittaa, vaikka airoasiaa vähän jauhetaan?

Minulla on kahdet hyvät perinneairot - toiset Tornionjoelta ja toiset Oulujoelta. Ei taida vain olla elossa enää niiden tekijäkuntaa...

Kirvesairot

Onko kellään Tenolla kirvesairoja,jotkut ovat kehuneet niitä ainakin järvialueella? Tärkeintä minusta kuitenkin on että ne ovat kevyttä kuusta. Riittävän kestävät kuitenkin. Ei sellaiset mitä yleensä myydään kaupoissa veneisiin,yleensähän kun ostaa veneen,etenkin moottosiveneen,airot ei kuulu hintaa. Ne ovat paksuja,raskaita ja isommassa veneessä hädintuskin ylettävät veteen. Jos oikein muistan niin Sulkavan soudussa pärjänneet Ristiinan Himalansaaresta olevat kaveri osaavat tehdä kirvesairoja.

Kirves/lusikka-airot.

Olen soutanut mainituilla airoilla n. 7-8 vuotta. ostin niitä parit kappaleet joltakin pajalta itä-suomesta. Kooklettamalla läytyy. Ekat katkesi hankaimen kohdalta viimevuonna joten toiset tuli käyttöön juuri. Katkenneet korjasin liimaamalla vaneri vahvistukset liitoskohdan molemmin puoli ja taas pelittää. Kirvesairot ovat erittäin kevyt (ja ohkaiset) joten tasapainotus antaa hiukan jämeryyttä (painoa) lisää, ja on mukavampi käyttää. Lisäksi käytän kilpahankaimia (happosesta teräksestä, ei kitise eikä lonksu) Nämä laihialaiset olen unohtanut jo kauan sitten. Airot ovat veneen jälkeen tärkein soutuun liittyvä (helpottava) tekijä joten kannattaa hiukan uhrata aikaa siihen kehitystyöhön.
onks noi kilpahankaimet kalliita?
Noin niinku jos vaan pariin paattiin hommaa....

Ei niistä köyhdy

Kysy merimarinasta tampereelta, tietävät ainakin kuka niitä valmistaa.

Takaisin ylös