|
Näädän rautapyynti
|
|
17.11.07 18:41
petoasiamies (vierailija)
|
Näädän rautapyynti
Minkälaiset näätäkannat eripuolilla Suomea? Pohjosessa tuntuu olevan aikalailla niitä vihulaisia. 2 oon saanu jahti-raudoilla ja yhen pystykorvalta 10 minuutin jälityksen päätteeksi. :D
Nuo jahti-raudat tuntuu olevan vähä jäykähköjä laukeamaan, joten oon pistäny syötin niihin viiksiin. Mites muilla?
|
|
17.11.07 19:25
ihmettelijä (vierailija)
|
jahti rautaan pikku tuunaus paikallaan. ite oon hisannut rosteripuikolla viiksiä kiinniptävän lerpukan yläsaumat kii. ja viilausta laukaisulinkkuun olen suorittanut....herkkyyttä olen saanut rittävästi. rukkaskädessä kannattaa koelaukaukset suorittaa. syötti aina viiksien taa...muuten ottaa pahimmassa tappauksessa nenilleen
|
|
18.11.07 20:04
joku (vierailija)
|
Vi'tu te ette tiiä mitää näätän pyynnistä.!!!!!!!! : Mä oon saanu meijjän perukan kaikki näätät ja parempia loukkuja ette löydä mistään. Jos pistettäs jonkun muun kanssa loukut vierekkäin niin varmasti mulla olis siellä näätä.
|
|
18.11.07 20:08
|
vai näin on asian laita. :O :D No onnea pyytävistä loukuista.
|
|
20.11.07 11:42
ihmettelijä (vierailija)
|
pyynti alkoi nyt..
eilen laitoin litskut pyyntiin. 10 raudat on nyt mutta toiset mokomat on hankinnassa.puolet koteloista on puisia, kuormalavoista taisin purkaa puutavaran. sopivan ohkaista lautaa joten paino on inhimillinen.puolet viimetalvena askartelin vanerista ja hyvin toimivat kun hajusti vaan ne kunnolla ja sisälle höyhentelin aina kanalintujen nahkoista reilusti tavaraa. ekalla kerralla oli jo 2 uudessa putkessa näätä.
8 millin vaneria taisi olla ja karkean puolen sisälle laitoin. putki on toisesta päästä sulettu avattavalla minkkiverkolla ja se on varustettu erillisellä umpinaisella syöttihyllyllä.jos hiiret vetelevät syötin rautaan ja se laukeaa niin siinä taas menee saattaa näätä sivu suun. toisessa päässa vanerista leikattu juuri putken sisään sopiva seinä ja siinä n. kaljatölkin pohjan kokoinen reikä. ei vahinkossa koira tai ulkopuolinen utelias tyännä mitään ruumiinosia sinne.katto avattava, kiinnitys yli menevällä kuparilangalla molemmista päistä. raudan sangat koteton sisäpuolella ylös taitettuina ja jousien lenkkien läpi kulkee pyöreä purilas jolle samankokoiset reiät kotelon yläreunassa. rauta ei kaadu ja sinne ei mene lunta tai muuta paskaa joka vaikeuttaisi toimintaa. ja putken saa parin metrin narulla puunkylkeen näppärästi kiinni. ei tarvitse tellinkejä tai naulailla kinni puihin. ja nahka säilyy kotelossa säältä suojassa. putket olen hiukan kallelleen syöttiä päin laittanut niin mäskit eivät valu pilaamaan karvaa. tosin nehän saa pestyä pois mutta mukavampi itelle puhdas ja kuiva elukka nylkyvaiheessa. pikkaisen havuja naamioksi ja varmistus että nuosureitti jonkinmoinen niin eipä siinä pitkin mene kun tulosta tulee. hirven teurasjätteitä olen syöttinä käyttänyt. ja kaikki kanalinnun ronnot ja jänikset yms. oravat kelpaavat. kourallisen maksottunutta hirvenverta kun täräyttää puunkylkeen ja lunta päälle niin vot.
|
|
20.11.07 11:45
ihmettelijä (vierailija)
|
unohdin mainita että putken pohjassa on raudan sankojen keskellä matala palikka estämässä sen että raudan alaosa ei liikuu edes takas. puuhunlaitossa ei tarvi olla kovin varovainen..
|
|
20.11.07 15:46
metsästäjü- (vierailija)
|
Minullakin on hieman saman tyyppiset pöntöt jotka on noin 1,5 metrin korkeudessa puussa... Viime vuonna en saanut ainuttakaan näätä... Yksi näätä oli keskitalvella käynyt pöntön vieressä tallaamassa maan täyteen jälkiä ja juoksennellut ristiin rastiin kotelon lähistöllä, mutta pönttöön asti se ei eksynyt koko talvena... Syöttinä taisi olla hirven teurasjätteet... Orava tarvisi saada syötiksi niin pois tulo jälkiä ei löytyisi...
|
|
20.11.07 17:26
ihmettelijä (vierailija)
|
joskus ei mene...se yksilö on voinut saada nenilleen joskus. vaihdatko tuoretta syöttiä miten usein? ja rukkaskädessä kannattaa suorittaa toiminta rautojen kanssa.ja rukkaset kun säilyttää syöttien kanssa samassa astiassa niin ei näätä arkaile niin paljoa.oranssi rouherukkanen on oiva peli.hanskakäsi mahtuu sisään ja sillä saa pitävän otteen jos vaikka supinjäljille sattuu..eikä satu niinpaljoa jos rauta laukeaa ennenaikojaan kynsille
|
|
21.11.07 16:09
|
Eilessä päivänä rautakierrokselta saaliiksi 1 näätä ja 1 supi. :D näätä oli raudoissa ja supi käveli paluumatkalla vastaan. Onneksi pidän aina jonkunlaista torrakkoa mukana... Tällä kertaa oli .308.. näiden lisäksi yhdet raudat oli lauenneet mutta yksiäkään jälkiä ei ollut lähettyvillä...putki on maassa, eli jälet näkyis. :o
|
|
21.11.07 20:42
ihmettelijä (vierailija)
|
putki kun on maassa niin tahtoo pikkujyrsijät ja päästäiset mellastaa syötin kimpussa. tapellessaan varmaan laukovat aina rautoja. ja jos syötti ei ole kiinni niin esim. lumikko voi ryöstöretkeltä poistuessaan laukaista pyydön sillä suunnattomalla hirvenkeuhkon palalla jonka juuri ja juuri jaksaa raahata.
|
|
22.11.07 23:51
tervola (vierailija)
|
Ihmettelijä, mitä muuta puuhailet näädän pyynnin ohella?
|
|
23.11.07 09:42
ihmettelijä (vierailija)
|
päivätyö kalanviljely ollut viimeset 12 vuotta. siinä työn ohessa pienpetoja kurmotan. eilen kaveri soitti että supi karkas luolasta ja suunta laitosta kohti. samassa rupesi pienen punasen koiran haukku kuulumaan puron takaa. sobol kantoon ja juoksua paikalle. siellä kuusen alla kökki ötökkä. kinkuille ammuin ja heti ampu koira kiinni. veteli kun rakkari nörttiä pitkin kangasta ja pöllytti oikein isän käestä..
metätän pienriistaa. kyyhkyllä alotan ja sorsalla jatkan. kanalintujahti mieluista touhua. hyvin on lintuja täälläpäin. mettoja meleki enempi näkee ku teeriä lenkeilläni.
sitten supin ja ketun haaskapyynti jä jälitys tottakai. viimeyänä kettua vahin mutta tuuli ja sato vettä nii oli vähän nihkeetä. torkuin tosin jonkun verran et ei tiiä liekkö käyny. jälkiä siinä syöttöpaikalla niin v.tusti että ei saa selevää.
keväällä majavajahti mukavaa puuhastelua ja hermolepoa. samalla minkinpyytöjä kiva asetella riuttojen piänmenoksi. omia koiria ei valit. ole mutta kotona asuessa nuorna poikana oli aina ajuri ja pystäri lähtövalmiina. onneksi kavereilla on huippukoiria molemmista roduista niin kosketus hauvvoihin säilyy.hirvenmetsälle ei riitä aikaa, tosin ensisyksynä pieneen seurueeseen alustavasti pyydetty. harkitaan.
työnpuolesta haittaeläinten pyynti lähes jokapäivästä.siivekkäät ja jaloilla varustetut kalavarkaat kyllä tietää mikä oottaa jos kohalle sattuuvat..
|
|
24.11.07 11:44
tervola (vierailija)
|
ihmettelijä, asutko mahdollisesti lähellä entistä EU:n läntisintä pistettä?
|
|
24.11.07 12:04
ihmettelijä
|
no en. itäisimpään pisteeseen on alle sata kilometriä tietä myöten. eli susurajalla elelen
|
|
24.11.07 13:56
tervola (vierailija)
|
anteeksi ihmettelijä. Itäisintä pistettä tietysti tarkotin. kun siellä olen joskus käyny ja aattelin että siellä seuduilla sitä riistaa piisaisi. mutta sitte melko lähellä sitä asustelet. onko sellanen tuttu ku parppei
|
|
24.11.07 14:23
ihmettelijä
|
siellä kerran kesässä käydään syömässä ja kahvit konjakilla naatimma. saloa riittää tiällä. omat alueet etelään itäpisteestä..kiihtelys tohmajärvi akseli...
|
|
25.11.07 18:14
ihmettelijä
|
rautakierros
tuloksena yksi pirun iso näätä. kotipihasta matkaa parisataa metriä pöntölle. vuori ei tullut muhammedin luo mutta näätä tulee ....varmaa kuin vanhan kuolema talvipakkasella.kunhan sulattelen korton niin pituuden ja painon laitan tähän. olis mukava jos muutkin laittasi pituus ja painolukuja tänne..painoindeksiä voisi sitten laskeskella..tai jotain. itte oon huomannut kun muutaman vuoden urakalla nuita pyytänyt että koko on pienentynyt. kierto nopeutunut tai jotain. pieniltä alueilta kun saa kannan melko nollaan. nuoret vaeltavat reviiriään etsivät yksilöt sitten osaantuvat pyytöön.
|
|
26.11.07 13:16
ihmettelijä
|
kokoa ol näädällä 1240grammaa ja pituutta 78cm neänpäästä hännän kärkeen
|
|
30.11.07 17:21
ihmettelijä
|
tänään ruokatunnilla lähiraudat kävin kurkkimassa. yksi 1020g uros oli työntynyt lootaan..viikonloppuna kotopihan rautakierros. ihme jos ei ole kukkaan sapuskalle yrittänyt.
|
|
30.11.07 18:52
|
Tänään kävin kattomassa kolmet raudat, tyhjää oli. Samalla pistin 3 jalkanarua pyyntiin saas nähä miten äijän käy.
|
|
1.12.07 12:08
|
Aamuinen reissu lähes täydellinen. 2 narussa kettu ja sitten näätä oli kurkkinut putkensuulta... ku ois menny niin ois ollu unelmahomma, mutta ku ei niin ei.
|
|
8.12.07 12:55
ihmettelijä
|
pe iltana kävin raudat kahtomassa...ei mtn. lumet meleki hävinny täältä ja plussakeliä.varmaan kätköjen varassa elää niätä nyt. syötit haisee ja pensselillä vetelin viejä verimössöä rautapuun kylkiin..haissu oli tosin ennenkin kun hukkalauma oli käynyt puunalla pyörimässä. se voipi olla paha juttu kun verinen keuhkonpala käessä kävelee metässä ja hukka tulee makupalan toivossa liki. kumpihan sitten juoksee tankentin suuntaan?...
|
|
16.12.07 15:17
|
nyt tuli siirrettyä kahta putkea... mökkitien varressa kahdet jäljet joka todennäköisesti sama näätä mitä kuukausi sitten jäljitettiin mutta onnistui silloin sekoittamaan jälkensä pienempiin ja pentunäätä koiran haukusta saatiin. Iso kolli todennäköisesti joten siirsin 2 putkea tuohon jokivarteen.
|
|
4.1.08 21:51
mikki näätä mies (vierailija)
|
pyyhkikää jälkenne
pyyhkikää jälkenne ja nakelkaa syötiä ja tehkää verkko loukusta se loukku olen saanut vuodessa kaksikymmenntä näätää joten muistakaa pyyhkiä jälkenne
|
|
4.1.08 21:54
minkki nääätä mies (vierailija)
|
hyvin
tääl pohjoses tuntuu olevan niin perkeleest nääti vähä kääntää päätä ni heti menee loukkuuu tulkaa tänne pyytää kettuja niitäki on nii perkeleeest joten tulkaa
|
|
|