Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista
Tenolle heitto vehkeet.

Tenolle heitto vehkeet.

Elikkä heinäkuun lopussa oltaisi tulossa tenolle Levajokisuulle.Pitäisi hankkia vapa 6000 ambassedeurille.Minkälaista vapaa suosittelisit?Ja minkälaisia vieheitä kannattaisi käyttää heittelyssä?Saako siellä harrastaa spingfluddingia?Ja minkälaista siimaa kannattaisi käyttää?Olen menossa ensi kertaa tenolle.Olen 14v.

Heittämään

Hanki viehepainoiltaan 20 - 60 g ja pituus vähintään 10 jalkaa. Merkillä ei ole niinkään väliä.
Spinflugaa saa käyttää, mutta yleisintä on heittää lusikkaa (painavia tobyjä ja salamandereita) tai heittoon sopivia vaappuja. Siimana heittohommissa voit käyttää punottua tai vähintään 0,45 monofiiliä. Kun aikoinaan heitin paljon (en kymillä) niin käytin Trilene Sensation -merkkistä siimaa. Heittosiimalle on tärkeää sen hyvä kulutuskestävyys, sillä vieheet kulkevat pohjan tuntumassa ja siellähän on aina kiviä.
Tervetuloa Tenolle, uskon että saat mahtavia elämyksiä virran partaalla. Saatu lohikala on sitten ikään kuin kruunu.
Pääasia että mies viihtyy
Mutta kuinka isoja ne tobyt/räsäset ja salamanderit kannattais olla ja minkä värisiä heinäkuun lopussa.Ja saako niitä sieltä.Mutta aion ostaa niitä täältä jonkin verra.Ostan siimaksi jotain monofiiliä.Kävisko Trilene Big Game?Kiitoksia kun jaksat neuvoa minua.Kyllä tulen varmasti viihtymään. Mutta jonakin päivänä menen myös siellä oppaan kanssa veneen kanssa kalaan.Sen on aika kallista niin se jää vain yhteen päivään se oppaan kanssa olla siellä veneen kanssa :(

Mites tämmönen?

Olisiko tämmönen vapa hyvä heittelyyn? http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1432

Painavia

Lusikat saavat olla 28 g ja siitä ylöspäinkin. Tärkeintä on koluta pohjan tuntumassa, sillä siellä kalat kuopissa viihtyvät.
Trilene Big Game on varmasti toimiva siima. Huomioi, että 6000 ambaan en kauheasti sitä siimaa mene, joten ison kanssa joudut ehkä jopa ottamaan juoksuaskelia.
Ota ihmeessä paikallinen soutaja päiväksi, sillä tuolloin tulet saamaan rautaisen tietopaketin Tenosta.
Minulla oli tuommoinen vapa monta vuotta ja suurin lohi oli 16 kiloa, jonka tuolla väsytin. Joten kyllä tuolla lohen väsyttää.
Voin kyllä juosta..Kyllä mie meen jonakin päivänä tenon tunturitupien oton kanssa veneeen kanssa.Ja hän lupasi viedä minut heittokohon kanssa heittelemään harjustaja norjan puolelle...Ja hän lupasi viellä neuvoa minua.Kyl mie vissiin meen yhtenä päivänä ylä-kögäälle heittelemään tai otan jonkun paikallisen oppaan.Mutta entäs niitten lusikoiden värit?Kiitoksia paljon neuvoista.

Lusikoiden värit?

Tiedän kokemuksesta (2 poikaa) että nuoriso on tiedonjanoista. Hyvä näin. Monesti tulee kyllä vähän vaikeitakin kysymyksiä.
Seuraava vastaus perustuu ainoastaan omaälyiseen pähkäilyy, jolla ei saata olla todellisuuden kanssa mitään perustetta.
Kun lusikkauistin kovalla vauhdilla tärähtää lohen silmille, kala ei kertakaikkiaan ehdi katsella väriä. Eikä miettiä, olisiko tuo väri tällä hetkellä otettavien listalla.
Sopivasti tarjoiltu lusikka siis aiheuttaa iskurefleksin, yleensä.
Mutta jos lusikka ui ylempänä tai sivulla, lohen ei välttämättä tarvitse siihen iskeä. Se silti voi käydä ns. nousemassa vieheelle, tsekkaa sen ja tekee valinnan. Tällöin voi se väri olla ratkaisevin tekijä.
Siis uita lusikkasi tarkkaan tiedettyjen lohien eteen, niin tärpiltä ei voi välttyä.
Jos kuitenkin jotain värejä pitäisi suositella, niin vihreä, kupari/hopea, musta, kirkas, punainen.
Kiitoksia paljon vastauksista.

Nyt tuli viellä probleema

Kun kysyin kalastus.com foorumilta samaa asiaa niin nimerkki wildsalmon suositteli paljon kevyempiä vehkeitä.Kumpaa nyt kannattaisi uskoa.Olen nyt kallistunut sinun puoleen. http://www.kalastus.com/keskustelu/messages/15/132498.html?1183401938 Haluaisin tonne myös sinun mieli piteen

Tietoa ja taitoa

Tuo välineiden keveys on vähän samanlaista kuin auton valinta. Joku tykkää sporttimallin autosta, kun toiselle pitää olla kookas auto. Molemmilla pääsee paikasta A paikkaan B.
Wildi varmasti tietää mitä kirjoittaa, onhan hän syntynyt Tenon rannalla. Vieheittein painosta sen verran, että jos kalastaa matalissa paikoissa, lusikoiden paino ei tarvitse olla niin iso. Kun kalastaa isoja paikkoja, niin tällöin tarvitaan painoa heittoon ja upotukseen.
Loppukädessä kalastajan taito tulee esille, kun lähdetään joelle.
Kuriositeettina voin mainita, että esim. Alakönkäällä ei alle 7000 dööreillä juuri kukaan heittele. Siis semmoinen tekijämies. Tarvitaan järeitä vehkeitä pitämään kala aisoissa. Siltikin kalastajat joutuvat juoksemaan pitkästi lohien perässä. Myös lusikoiden painot alkavat 28 grammasta ja menevät jopa paljonkin yli.
Mutta voit aivan hyvin valita kevyemmät välineet, kunhan muistat että kymppikilon lohi voi muutamassa sekunnissa olla sadan tai kahden sadan metrin päässä sinusta. Lohi on erittäin voimakas kala. En lähtisi vavassa kuitenkaan tinkimään paljoa pituudesta. Kyllä 10 jalkaa alkaa olla lohihommissa minimi varsinkin rantahommissa. Tämän perustan yhden kesän liki 700 tunnin hyrräheittokokemukseen. Tuolloin käytössäni oli 6500 ambassadeur. Siimana 0,40 Trilene Sensation ja vapana 11 jalkaa Abu Pro Conolon.
Minä vastailen vain täällä, sillä tuolla muualla tulee puukkoa selkään ihan riittävästi.
Nyt en tiedä kumpaa tekis.Ostaisko 10 jalkasen tai pienemmän tosin pienemmällä olis kivempi heitellä,mutta kestääkö?En nyt todellakaan yhtään tiedä.

Perukkeet

Kuinkas tuossa lohen kalastuksessa, onko peruke haittana vai missä syy kun niitä ei ilmeisesti tekijämiehet käytä?
Ainakin nopeammin siihen uutta vaappua vaihtaa kuin suoraan siimaan sitomalla.
Eikä sen pitäisi uintia haitata, eikä omien testailujen mukaan ainkaan katkea ennen siiman katkeamista sitten millään..

Vai…???

Vai käytetäänkö perukkeita kuitenkin? Vastausta olisi kiva saada, viikon päästä saan sinne päin ensimmäistä kertaa suuntaan ja kaikki tieto tietysti kovasti tarpeen.
Millainen muuten on veneiden vuokraamistilanne, kannattaako etukäteen jo varata vai löytyykö jos vasta paikan päällä käy kyselemässä?
Aittisuvanto on soutukohteena ja kenties sitten yläkönkäällä käyn vuorokauden verran heittelyä kokeilemassa, tavoitteena saada edes jonkinlainen titti tai lohi, mitä kojamompi sitä parempi! :)

Ei perukkeita

Tenolla ei tarvitse käyttää perukkeita. Nehän ovat keksitty hauenpyyntiin ettei siima katkeaisi terävissä hampaissa. Minä käytän lukkoleikaria ja joku sitoo lenkkisolmulla vaapun siimaan. Mutta ei peruketta.
Sesonkiaikana veneitä on melkein mahdoton saada nonstoppina. Eli kannattaa ennakkoon varata vene.
No tuota lukkoleikaria juurin tarkoitinkin, en mitään isoa haukiperuketta, termit sekaisin! :)
Sellaista itsekin käytän kuhaa uistellessa ja sama leikari saa pysyä siiman päässä sitten nytkin.
Pitää kysellä sitten venettä etukäteen.
Kiitän!

Pitkistä hyrrävavoista

Ovatko kaikki 10 jalkaiset vavat etupainoisia ja sen vuoksi raskaita käyttää?
Ostin lohi/taimen hommiin Shimanon Beast Masterin, aihio tuntuu toimivalta, mutta raskaalta. Onko suositusta tasapainosemmasta vavasta 6600 C4 döörille?

Abu

KOitas heittohommiin Abu Conolon 11 jalkaista. On ainakin kevyt. Tuollaisella heittelin aikoinaan satoja tunteja Simojoella vastaavan kelan kanssa.
Lohta ei oteta, se annetaan

mitä ostamaan?

joo sain tossa jouluna 90e ja oon vähä katellu uutta hyrrää.löysin abu 6500amb.75 e ja ugly stikin 7 jalkane vapa35e.mitä mieltä ootte 13 v kalamiehelle,onko liian tyyris setti?ostin nimittäi abun heittosetin joskus 07,joka oli katastrofi.oon huomanna ettei harrastaminen oo mukavaa huonoilla välineillä.
mitä mieltä ootte.kommentoikaa!!!!

Vaikka tällainen satsi..

Paljon on mielipiteitä heittokeloista, itse olen harrastanut heittämistä lähes koko pitkän ikäni. Kohteeni ovat lohipitoiset joet ja niiden kosket. Tuolla op13 satsillla en noille vesille lähtisi heittämään (vetouisteluun ne kävisivät kyllä).

Monenmerkkistä "tikkua" on tullut heilutettua, ja jokaisen merkin saa myös katkeamaan jos käsittelyssä on yhtä raisut tavat kuin allekirjoittaneella joskus on ollut. Vapa, jolta ehkä eniten vaaditaan on ollut 10-11 jalkaa, yleensä astetta jäykempi viehepainoihin nähden ja kärkitoiminen haspelivapa. Sillä heitto- ja uittotarkkuudet ovat loistavia. Kivisten koskien väsytystilanteissa jämäkkyyttäkin löytyy ja siiman saa nostettua kivien yli kun lohi pakenee väylässä.
Kelaksi tämän tyyppiselle kalastuskohteelle olen yleensä valinnut keskijäreän haspelin. Joista en myöskään ole ikuista löytänyt, halvinta ei kuitenkaan kannata ostaa.
Monofili siimaa 0.35 200m (vastaa kelan järeysastetta), niistä minulle sopivin on fluorikeltainen Stren (venyvyys/näkyvyys = väsytyshelppous/uittotarkkuus).
Sitä on nykyään vaikea löytää (vinkki: -Torniossa kuulemma osataan arvostaa).

Tällaisella varustuksella pärjää Tenoa pienemmillä lohi- ja taimenjoilla, miksei järvilläkin. Mutta kalastuskohteita ja -tapoja on lukuisia. Päällimmäisenä kommenttina heitän kuitenkin, että tuo 7 jalkainen Uglystikki on parempi vetovapana kuin heittelyyn sopivana. Siis satsaa siihen vapaan enemmän ja pidä siitä parempaa huolta, kuin itse olen kepeistäni pitänyt (tai, voi tulla kalliiksi!).
On totta ettei rimpuloilla tule muuta kuin huonolle tuulelle...
Kalastus ei ole harrastus - se on vietti

Hyrräkela on aina hyrräkela

6000-sarjan Ambassadeurit ovat Tenolle loistavia heittokeloja. Alakönkäällä saattaa tosin joskus kaivata 7000:sta. Vavoissa olen itse suosinut n. 10-jalkaisia.
kiitti infosta. aattelin kyll ite pääasiassa uistelua,mut mietin vaa saako noil heitetttyä. kiitos

oohoh

menin ostamaan shakespeare commissar 6500 dlx kelan...halpa oli joten sain kunnon vavan mutta tosta kelasta oli aika rajua palautetta netissä. väitetään että kela puolaa siiman rungon ja puolan väliin,muttaitse huomasin että jos laittaa hieman vähemmän siimaa,ei kela myöskään puolaa sitä huonosti .joku joka on tuon erehtynyt ostamaan,voitko kertoa onko kela NIIN huono kuin sitä haukutaan

Takaisin ylös