|
Rautua ja riekkoa
|
|
8.11.06 12:53
Kala-Harri (vierailija)
|
Onnea hirvimiehelle. Loppuviikoksi on ohjelmaa riekkojahdin suhteen tuolla Pulmangin perällä. Toki hirviväljä otetaan mukaan, jos vaikka jäljet löytyisi. Pakkasta vielä liki -20 mutta lauhtuvaa on luvassa. Käykäähän pojat rautuja nyppimässä ja laittakaa raporttia. Sunnuntaina sitten riekkoraportti omalta kohdalta.
|
|
8.11.06 13:09
Kyselijä (vierailija)
|
Talvipukuisen riekon (vartalo)höyhenistä saa sellaisenaan ja erityisesti värjäämällä erinomaisen pehmeitä ja eloisia lohi- ym. perhon häkilähöyheniä. Voisi olla eksoottinen "pisnes" jollekin (pieni pussukka aina muutama e)...
|
|
8.11.06 15:37
Kala-Harri (vierailija)
|
Minä voin jollekin perhomiehelle perhopalkalla kerätä pussiin noita höytyviä. Pistäkää vaan tietoa, onko tarvetta.
|
|
15.11.06 16:08
Kippe (vierailija)
|
Kala-Harrille.Mulle kyllä kelpais sitä riekkoa nii vois nuihin perhoihin kokeilla häkiläksi ja vaikka muuhunki ku häkiläksi.
|
|
15.11.06 16:53
Kala-Harri (vierailija)
|
Pistä Kippe mulle emailiin osoitteesi, niin käyn nyppimässä riekolta rinnan puhtaaksi. En elävältä, älkää säikähtäkö, on tuolla pakkasessa kuolleitakin. Mitähän kohtaa pitäisi olla. Siipisulista saisi lohiperhoon kunnon siivet, mutta sellainen perho taitaisi nousta koskessa lentoon ja piekana nappaisi onkeen.
|
|
15.11.06 23:02
wild salmon (vierailija)
|
Nonnii, tuli sitten laitettua tänään taimenrecorddi uusiksi, Birkejärvellä nappas oottopilkkiin niin että räikkä soi... Piti oikein varman päälle nykäistä nostokoukulla jäälle, revitti digiin tasan kilon ja pituutta 48 cm, ens keväänä/kesällä tuo ois voinut pistää aika paljon paremmat lukemat vaakaan. Raudut olivat rauhallisia, pannukarkeat käytti syöttiä huulilla ja sylkäisivät poikkee. Tuuli puhalsi taas aika reippaasti, taitaa vaikuttaa negatiivisesti ainakin matalilla järvillä, sama tilanne oli viime lauantainakin, ei oikein aktiivista. Kuva on nettisaitilla tenolle.fi
|
|
16.11.06 11:43
Kippe (vierailija)
|
Laitoin sulle postia KalaHarri yritin jo eilen mut ei onnistunu josko sit nyt tuli perille.Ja keväällä jos sinne ylöspäin sais aikaiseksi tultua pilkille no aika näyttää.
|
|
16.11.06 14:15
Kala-Harri (vierailija)
|
Kyllä täällä ylhäällä tuuleksii melkoisen hujakasti. Pakkasta on asteen verran, joten se ei pitäisi haitata elämöimistä ulkosalla. En ole tosin vielä tänä aamuna nenääni käyttänyt siellä. Taimen aktivoituu syömään näin hämärinä aikoina hyvinkin, rautu pikkaisen "lamaantuu" vaikka kudun jälkeen ruokaa pitäisi saada. Mutta ainahan nuo raudut ovat olleet salaperäisiä ottien suhteen. Täällä olisi tulevana lauantaina pilkkikisat rautulammella, mutta taitaa jäädä käymättä hirvijahdin napsuessa päälle. Ei nämä päivät enää kovin kirkkaita pilvisellä kelillä ole, mutta johan se aurinko helmikuun puolen välin jälkeen alkaakin viipyä entistä pitempään taivaalla päivä päivältä.
|
|
16.11.06 16:49
Kippe (vierailija)
|
saitko sä postia tuliko perille??Kala-Harri...
|
|
16.11.06 17:09
wild salmon (vierailija)
|
Vieläkö hartsa on käynyt riekkojahdissa? Met ollaan tässä Baaduksen lähellä koulutettu nuorta koiraa ja ottihan se jo tuossa muutama päivä sitten komeat seisonnat, jäykisty patsaaksi, näytti jo hetken siltä, että joutuu kantamaan jäykän koiran kotia... Tänään löyty niin paljon jälkiä, että oli melkoinen täpinä ja lumi vain pöllys ku nuuhki seutuja, samalla pöläytti tiputkin lentoon, eivät vain lennä kovin kauas, oli helppo käydä napsuttelemassa talteen. pilkille mieli tekis, mutta tahtoo nuo työt sotkea harrastuksia
|
|
16.11.06 19:19
Kippe (vierailija)
|
saitko sä postia Kala-Harri??
|
|
16.11.06 21:24
Kippe (vierailija)
|
wild salmon.Mikä ois paras aika jos keväällä tulis siellä päin pyörähtään pilkille muutamaksi päivää,ja jos siellä birkejärvellä kävis pyörähtään tai jossain muualla.
|
|
17.11.06 08:44
Kala-Harri (vierailija)
|
Eipä ole päässyt jahtiin eikä pilkille kovin hyvin, kun selkä on melkoisen huonossa jamassa. Tekaisin sellaisen lyhyen lääkärilenkin, eli piipahdin Rovaniemen sairaalassa. Taitaapa tulla nyt sitä luvattua leukua ja vielä selkäpuolelle. Mutta perää ei anneta, vaan sisulla meinaan tänään kyllä lähteä jokivarteen riekkolintuja katsomaan. Kelkalla ei taida uskaltaa lähteä koluamaan tunturiin, voi mennä viimeisetkin välilevyt molemmista, kelkasta ja miehestä. Kun se hirvikin olisi vielä tuoreena tuolla maastossa. Tosin ei mulla liipaisinsormessa vikkoo ole, kyllä sillä kuti lähtöö, mutta kuka sen ropin sieltä alamaihin raahaileepi. Minä pistin Kippelle emailia, että mustakarhun karvoo ja riekon höytyviä on tulossa kunhan tässä tolpilleen pääsöö.
|
|
17.11.06 09:11
Kippe (vierailija)
|
Juu postia oli tullu,ja kiitti jo etukäteen niistä.Ja pitää kyl tarkkaan harkita jos tulee silloin keväällä siellä päin käymään pilkillä.
|
|
17.11.06 12:05
wild salmon (vierailija)
|
Kippe: Paras aika on huhtikuusta toukokuulle, niin pitkälle kun kelejä piisaa, viime vuosina ollaan käyty vielä toukokuun puolivälissä, silloin joutuu tekemään vain erilaisia reitinvalintoja ja kyytiläiset joutuu tarpomaan ekan puoli kilsaa paljasta rinnettä pitkin. Maaliskuussakin on käyty nuilla järvillä ja jos säänhaltija suosii, niin reissut on olleet onnistuneita. Äkillisen myräkän yllättäessä siirretään laavu (kota) pelipaikoille ja pilkitään kaminan lämmössä, kuten pari v.s. kun puhalsi muutaman vrk:n putkeen. Birkejärven lisäksi on 3 muuta järveä ihan lähellä. Birkejärveen ja Rohtoaijärveen ei tarvi lupia, Vardoaijärveen ja Rohtoailompoloon tarvii MH:n virkistyskalastusluvan 10e/vrk. Meinaan käydä jo helmikuussa kokeilemassa pakkasten välissä. Reissuja alan myymään maaliskuusta lähtien.
|
|
17.11.06 17:40
Kippe (vierailija)
|
Minkäslainen ois hinta jos sais pari kaveria mukaan sinne pilkille onko kovinki tyyris hinta?Vai saako jotain hyviä alennuksia?  Ku kuitenki on tuo raudun pilkkiminen alkanu kiinnostaan
|
|
17.11.06 17:52
wild salmon (vierailija)
|
Käys Kippe kattoo hinnat ja pakettien kuvaukset nettisivuiltani www.tenolle.fi siellä on myös kuvia ja tarinaa vuoden takaisesta syyspilkkireissusta. Reissut ei ole tyyriitä, keväälle on tarjouksessa 3 vrk:n pilkkireissu kuljetuksineen, opastuksineen ja majoituksineen 650 e/max 4 hlöä. Varaus kannattaa tehä lähiaikoina, varsinkin jos aikoo huhtikuun lopussa/toukokuun alussa pilkille
|
|
17.11.06 18:44
Kippe (vierailija)
|
Eipä tuo nii paha ole tuo hinta.  Mut entä jos vain ottas kyydin ja sen lämpiävän laavun lainaan nii mikäs sit ois hinta jos pari päivää siellä kuluttas aikaa?Laskeeko hinta?
|
|
17.11.06 18:45
Kippe (vierailija)
|
nii ja haku tietysti pois sieltä uhohtu se mainita.
|
|
18.11.06 11:25
wild salmon (vierailija)
|
Opastus on siis eka päivänä ja siinä ei varsinaisesti ole mulle kuluja, mutta kuljetus kelkalla, laavu(t) ja huolto, kuten puut maksaa. Kannattaako tuosta hinnasta enää tinkiä, sen jos jakaa neljään pekkaan niin on hiukka yli 160/lompsa. Ja täytyy pitää mielessä, että tuolla hinnalla pääsee erittäin hyville rautujärville
|
|
18.11.06 16:05
Ihailija (vierailija)
|
Kävin sitä minä itse kopasemassa kotolammilla rautua. Isoiksi olivat kasvaneet. Kaksi hyvän kokoista. 2,480kg ja 3,670kg olivat kalat. Minä itse en koskaan harrasta mitään tapseja,enkä mitään ylimääräisiä heplakkeita. Iso lusikkauistin vain siimaan niin eipä tule alamittasia,kuten morreilla ja muilla muskoilla.Minä itse lähden seuraavan kerran pilkille toukokuussa. Minä itse olen saanut viimeisillä jäillä parhaat saaliit.Minä itse ruukaan syödä raudun suolakalana. Kuusi tuntia suolassa,niin hyvää on kuumien pottujen ja norjalaisen majoneesin kera.
|
|
18.11.06 16:49
Kala-Harri (vierailija)
|
Vetäistiin vasa tunturista kahteen mieheen ja kerran petti jalka alta. Ukko turpeeseen (ei pinnan alle) mutta sillä sisulla pystyyn. Kahdesti oli emä ristikossa, mutta jätin nappaamasta. Kyllä tuommoisen päivän tuntee seljässään. Mutta päätin, että niin pitkään tuolla rymytään kun paikat kestää. Täytyy sanoa, että huipputyötä teki karjalankarhukoira. VAsta puolitoista vuotias ja 7 hirvi oli tämä. Niin liikutteli nätisti hirviä ja ääntä tuli. Tuli oikeastaan kahteen kertaan, kun kallioreunama toisti haukunnan. Sääkin oli hyvä, pehmeää lunta ja pienoinen tuulenvire. Mikäli sängystä pääsee aamulla ylös, on lähdettävä sitä lehmää katselemaan. Sen jos komauttaa sinne ylös, niin ilman kelkkaa ei mitään jakoja ole saada tienvarteen. Kyllä hirvijahti tunturialueilla on hieman toista kuin etelän puolessa. Nämät olivat tulleet edellisenä päivänä Norjasta, mutta hyvälle maistui norjalainenkin hirvenmaksa, voissa paistettuna runsaan sipulin kera.
|
|
18.11.06 17:40
ana (vierailija)
|
|
|
19.11.06 14:10
lohensoutajat (vierailija)
|
Sattuisko ihailijlla olemaan valokuvia nuista rauduista ei sen puoleen että enkö uskois mutta olis mukavaa nähdä pitkästä aikaa yli kolmekiloista rautua vaikkakin valokuvissa. p.s Kuvan saat laittaa minun mainostus palstalle kalastus.comiin!!
|
|
19.11.06 15:09
Kala-Harri (vierailija)
|
On todellakin nuorelta koiralta hyvä saavutus 7 kaatoa. Paljon on vanhuskin jaksanut paukuttaa. Koiraa tekisi itsekin mieli, mutta nuo reissut rajoittavat eläimen pitoa. Aikoinaan kasvatin monet beaglet ja ajokoirakin oli yksi. Eihän sitä tiedä, jos vaikka joskus... Oli se emä palannut illan tai yön aikana tunturista takaisin omia jälkiään. Ei ollut käynyt katsomassa vasan kohtaloa, vaan pitkillä oli vetänyt kurua myöten kohti Kevoa. Pitkä päivä rämmittiin melkoisen kosteissa olosuhteissa. +2 astetta lämmintä, joten tietäähän sen kuinka märäksi lumi menee. Nyt jos pakastuu, kuten säätieteilijät arvailevat, tulee melkoisen rapakka keli. Puolelta viikolta sitten uudelleen suojaa. Päivät lyhenevät, mutta onneksi on tähtäimessä valaistu ristikko. Näin meni tämä viikonloppu. jk. Antoi jälleen yhden mukin, kun jalka katosi alta. On nuo selkävaivat melkoisen kivuliaita.
|
|
|