Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista
Verkkokalastus kiellettävä

<< edellinen 1 2 3 seuraava >>

idiootit verkkokalastajat??? Et suinkaan yleistä? Siinä kyllä olet aivan oikeassa että verkot pitää kunnolla merkata... se on jokaisen verkkokalastajan velvollisuus...
Valitettavasti muutama huonotapainen pilaa kaikkien maineen, aivan samoin kuin kaikissa muissakin asioissa...
joop, vekkulin kanssa samaa mieltä ihan typerä aihe. ja ehkä sotkii jättää verkkosa merkittemättä jos joku käy pöllimässä niitä
kirkkonummen hirsalassa on paikka josta voi joka kevät nostaa verkon mätine kaloineen koska pari ukkoa pitää jään alla verkkoja ja kun kevät tulee ja jäälle ei ole asiaa niin sinne ne jää itse olen niitä nostellut ja aina on kuusenhavut toisessa päässä ja painot alakulmissa
niin,itse olen sitä mieltä, että verkotus on pyyntiä, ei kalastusta niinkään.. periaatteesta en harrasta lainkaan sitä.. ehkäpä RAJOITTAMINEN ei olisi pahitteeksi, eli verkkoja vähemmän per naama,en takoita ammattilaisia.. irlannissahan on verkot pitkälti kielletty, ja sielähän on nyt suurhaukivedet kohdallaan, jokapuolelta saapuu kalastajia pyytämään. eli, rajoitetaan verkkojen määrää..
Lainaus:
11.11.2006 klo 10:27 kalle kirjoitti
niin,itse olen sitä mieltä, että verkotus on pyyntiä, ei kalastusta niinkään.. periaatteesta en harrasta lainkaan sitä.. ehkäpä RAJOITTAMINEN ei olisi pahitteeksi, eli verkkoja vähemmän per naama,en takoita ammattilaisia.. irlannissahan on verkot pitkälti kielletty, ja sielähän on nyt suurhaukivedet kohdallaan, jokapuolelta saapuu kalastajia pyytämään. eli, rajoitetaan verkkojen määrää..

Miks pitäis?
niin, otin kantaa verkkojen kokonaan kieltoon, jota en pidä hyvänä ajatuksena.. ainakin pyhäjärvellä on touhu karannut käsisistä, kun äijät retostelee että kerralla 40kg punalihasta, ja pakastin jo täynnä entuudestaan, keväällä heti kun on istutuksia tehty niin pyynikin edustalta otetaan kalat pois... minun mielestäni olisi kalakannan etu se, että verkkolupien määrää rajoitettaisiin..

f

verkot pojes vaan
allu:verkot pojes vaan

Ei verkoissa mitään vikaa ole kunhan osaa käyttää niitä kohtuudella ja merkitsee hyvin.
Jos tuollaisia allun tyylisiä onelinereita ei yhtään perustele, on niitä turha esittää. "Verkot pojes vaan", on yhtä nerokas kannanotto kuin että "kaikki allu -nimiset henkilöt olisi tavattaessa pidätettävä tai pidätettävä tavattaessa".

Taas jäi verkko kiinni pilkkiin…

Näsijärvellä. Onneksi siima kesti että sain sen hilattua jäälle, eikä pilkki mennyt. Ei ollut mitään merkkejä ja tuskin sitä oli pyyntiin edes näillä jäillä laskettu. Joku unohdettu salaverkko todennäköisesti. Oli ollut jo pitkään järvessä koska ei ollut edes mädäntyneitä kaloja enää jäljellä. Kyllä verkot on liian halpoja kun niitä ei edes kannata järvestä pois hakea. Joku rangaistusvero olisi niille paikallaan, jos ei kerran kiellettyä saada. Sen verran usein näitä tuntuu järvestä löytyvän, kuinka monta jääkään löytymättä. Todennäköisesti suurin osa.

Näsijärviselle…

Eihän siinä mitään... Laitat vaan VerkkoKalastuksenRajoittamisLaki-adressin alulle, lohiadressin tapaan... Keräät nimet ja toimitat uudelle hallitukselle kevään korvalla... Ei varmaan tule lakimuutos menemään läpi, mutta olisitpahan omalta osaltasi tehnyt jotain asian eteen jota niin kovasti vastustat...
Kevään jatkoa :)
Näsijärvinen:Kyllä verkot on liian halpoja kun niitä ei edes kannata järvestä pois hakea. Joku rangaistusvero olisi niille paikallaan, jos ei kerran kiellettyä saada. Sen verran usein näitä tuntuu järvestä löytyvän, kuinka monta jääkään löytymättä. Todennäköisesti suurin osa.

Onneksi on meille pers'aukisille laillisia kalastusmenetelmiä olemassa, eikä tartte kymmeniä tuhansia euroja sijoittaa "kalastamiseen". Kalastamiseen muodossa, jossa suurin osa saaliista lasketaan takaisin kasvamaan ja ruikutetaan pienistä kaloista. Miksi meille köyhille pitäisi asettaa sanktioita, kun meillä ei ole kuitenkaan varaa maksaa ylimääräisiä veroja? Eikö olisi järkevämpää asettaa rajoituksia teille rikkaille vapamiehille esim uisteluveroa korkeammaksi tms? Teillä rikkailla on siihen varaa, kun bensakin on teille niin halpaa... Uistelijoille pitäisi asettaa myös pakollinen silmälasivero, kun pohjaverkkoihin ilmestyy kesäaikana älyttömästi miehen mentäviä reikiä, vaikka olisi 1,5m salot+liput verkkojen päissä. Toinen vaihtoehto on kieltää vetouistelu kokonaan, koska se aiheuttaa taloudellisia vahinkoja niin Näsijärven ammattikalastajille kuin kotitarvekalastajille. Kuinkakohan paljon teitä sokeita vetouistelijoita järvellä on, todennäköisesti suurin osa :)

Samalla voisi Suomen maassa asettaa puukon, veitsen ja kirveen laittomiksi välineiksi, koska niillä _voidaan_ tappaa toinen ihminen. Suurin osa tapoista taidetaan edelleen tehdä noilla välineillä.

Tästä tulikin mieleeni, että missä tällaisia suvaitsemattomia ihmisiä kasvaa kuin Näsijärvinen, jossa perisuomalainen kateus ilmenee parhaimmillaan ja syyllistetään kaikki pyydyskalastajat sen vuoksi, että järvellä on a) puutteellinen valvonta b) joku/jotkut toimii laittomasti c) itse ei harjoita pyydyskalastamista. Sekä laitonta pyytämistä että puutteellista valvontaa Näsijärveltä löytyy jokaisen kalastusmuodon parista. Viimeinen kohta on hyvä esimerkki kateudesta, itsekkyydestä ja suvaitsemattomuudesta.

Ne voi olla sellaisia verkkoja

Ne voi olla sellaisia verkkoja jotka on ironeet jostakiin merkkistä!Ei vältämättä ole kakki sellaisia verkkoja jotka on salaa siellä järvessä mietipäs näsijervinen sitä!Olen itse pari löytänyt sellaista verkkoa jossa on kakki lupa merkit mukaana naru on jostain syystä voinut päästä löystymään.

mitäs sitten

Näsijärvinen:Näsijärvellä. Onneksi siima kesti että sain sen hilattua jäälle, eikä pilkki mennyt. Ei ollut mitään merkkejä ja tuskin sitä oli pyyntiin edes näillä jäillä laskettu. Joku unohdettu salaverkko todennäköisesti. Oli ollut jo pitkään järvessä koska ei ollut edes mädäntyneitä kaloja enää jäljellä. Kyllä verkot on liian halpoja kun niitä ei edes kannata järvestä pois hakea. Joku rangaistusvero olisi niille paikallaan, jos ei kerran kiellettyä saada. Sen verran usein näitä tuntuu järvestä löytyvän, kuinka monta jääkään löytymättä. Todennäköisesti suurin osa.

mitäs tuosta vingut, ota verkot ylös, osta merkit ja laita pyyntiin. MUTTA MERKKAA HYVIN ETTÄ SOKEAT EI PÄÄSE APINOIMAAN ASIASTA!

Mä en kyllä oikeasti näe syytä kieltää verkkokalastusta... Mites, Näsijärvinen, pyytäisit esim. muikkua jos verkkokalastus olisi kielletty???
Aika paha yrittää saada morriin tärähtämään... ;)
Suomessa olisi aika mennä muun maailman mukana ja ohjata voimakkaasti ja jopa rajoittaa verkkokalastusta tai kieltää se joistakin vesistöistä.

Olisi ihan hyvä kokeilu kieltää verkkokalastus jostakin vesistöstä kokonaan ja saada ihan oikeita tuloksia siitä mitä siitä seuraisi.

Väitän että tuloksena olisi suurten petokalakantojen elpyminen. Verkoilla pyydetään istutettuja ja luonnonkantaisia kuhia ja taimenia ennen kuin ne ehtivät kutea kertaakaan. On monia näyttöjä siitä että verkoilla voidaan tuhota kalakanta vesistöstä. Esimerkkejä on myös Itämerestä missä verkkokalastus vaikuttaa jopa merilohen kantoihin. Jos lohia ei pääse tarpeeksi kutualueelle merestä, kanta romahtaa. Näin on käynyt mm. Tornionjoen lohelle. Ainoat hyvät vuodet olivat kun verkkokalastusta rajoitettiin voimakkaasti. Lohta oli paljon kaikille.

Näitä tapauksia riittää. Ja koko ajan on uutisissa että valtameristäkin loppuvat tonnikalat ja muut lajit liiallisen pyynnin seurauksena. Ja pyynti ei sitten muka vaikuttaisi Suomen pienissä ja matalissa järvissä?

On siksi melko tietämätöntä sanoa, että verkkokalastus ei vaikuta järven petokalakantoihin ja sitä kautta koko järven muuhun systeemiin.

Kaikkien eläinten pyytäminen siten etteivät ne ehdi lisääntyä, aiheuttaa kyseisen eläimen tuhoutumisen. Tuhoeläimetkin tuhotaan tehokkaimmin lisääntymispaikat tuhoamalla.

Esimerkiksi taimenten ja kuhien lisääntymisen turvaamiseksi pitäisi verkkojen silmäkokoa suurentaa huomattavasti nykyisestä tai kieltää verkot kokonaan. Nykyisessä tilanteessa kannat ovat istutusten varassa aivan liikaa ja pöytiin viedään pikkukaloja.

Joissakin järvissä verkkokalastus on melkoinen riesa niin veneellä liikkujille kuin vapakalastajillekin. Hylätyt verkot ja narut ovat vain yksi näistä riesoista. Verkkoja pidetään mm. veneväylillä ja välillä veneellä liikkuminen on yhtä pujottelua.

Koko kalastusasioiden hoito pitäisi viedä asiantuntijoiden tehtäväksi ja kuntiin. Nykyiset kalastuskunnat ovat monin paikoin joko kykenemättömiä tai haluttomia ajattelemaan vesistön muita käyttäjiä jos ukkoporukassa on muutama yli-innokas verkkokalastaja. Kokemusta on tästä. Alkaa muiden oikeuksien polkeminen ja verkkokalastuksen sääntöjenvastainen harrastus. Muita valvotaan tiukasti mutta verkkokalastajat saavat tehdä ihan mitä haluavat ja tappelevat keskenään parhaista paikoista. Satojen metrien verkkojatat eivät kuulu järviin. Koetappas hämärässä tai tuulisessa säässä löytää horisontista toinen pää ja väistää sitä.

Tästä asiasta pitäisi ihan oikeasti keskustella tässä maassa. Ei ole ihan kaikki kohdallaan.

Verkkokalastus on vastuullista

Minä kalastan sen verran kuin minä ja tuttavat ennättää syödä. Usein keväällä ja syksyllä 3-5 viikkoa. On tullut haukea ja kuhaa sen verran kun tarvitsen. Ystäville lahjaksi. Sitten kun rupeaa kyllästyttämään otan verkot pois.

Merkitsen verkot ohjeiden mukaisesti. Koskaan ei ole verkkoihin ajettu. En oikein ymmärrä, mikä tässä on väärin. Ikiaikainen tapa pyytää kalaa ei nyt käykkään.

Pitäisi siirtyä ajelemaan moottorilla. Kalusto maksaa enemmän. Eikä minulla riitä aikakaan tuollaiseen - on muutakin tekemistä.

Miten sitten ammattikalastajat. Onhan tuo mukava, kun voi ostaa tarvittaessa kalat kaupan tiskiltä. Minä en pidä kalliina kuhafileen hintaa 20 €/kg. Se tarkoittaa 3 kg siivoamatonta kalaa. Kalastajan pitää ostaa verkot, pensat, veneet, luvat plus aikakin maksaa. Ei ne varmaankaan pääse rikastumaan.

Kateus vie kalatkin vedestä. Toivon, että ei turmeltaisi verkkoja ainakaan tahallaan. Minun verkot kyllä tunnistaa ja näkee. Korkeat päätymerkit. Välivedessä kelluva verkkoa kannattelee kymmenen valkoista tyroksikohoa.

Kalaisaa kesää kaikille.

Verkot pois

Lapfjärdin joen suulla verkotetaan meritaimenta todella paljon ja alueen kalastuksen valvojat ovat vain vapa miesten kimpussa vapakalastuksella on ilmeisesti niin suuri vaikutus että meritaimen kanta loppuu kokonaan eli ilmeisesti jokainen vapakalastaja saa kauden aikana monta sataa meritaimenta verkotus pitäisi kieltää koko suomessa 10 kilometrin säteellä lohien ja meritaimenten nousujokien suulta merellepäin
Tänä iltana päättyy rauhoitus.
Lähen ja laitan 20 verkkoa pyyntiin. Naapuri saman verran.
Jäät lähti viime yönä joten ny se liikkuu.
Harmittaa varmasti tyhjän pyytäjiä kun huomenna sulju valuu kamppeista ja äijät rillaa siikaa ja taimenta.

verkot pois vesistä

Jaa verkot pois vesistä? Taas vetouistelijat vouhkaa järjettömiä, kyllä kalastusmahdollisuudet tulee pitää monipuolisina. Itse harrastan uistelua, perhokalastusta ja myöskin verkkokalastusta, enkä näe mitään syytä lopettaa niistä mitään. Verkkolupia saa vesistöihin muutkin, kuin vesialueen omistajat, jos haluaa kokeilla sitäkin pyyntimuotoa. Ei sieltä järvestä saavikaupalla kalaa nouse verkoillakaan. Esim. Näsijärvessä kalanpoikasistutusten määrät suhteutettuna kalastusrasitukseen ovat sellaiset, että pitäisi kalaa riittää kaikille. Verkkomääriä kyllä voitaisiin rajoittaa, mutta samalla voitaisiin rajoittaa myöskin vapamääriä vetouistelussa.

veneilijät!

Veneilijät tasan välittävät verkoista.Rysän kanistereita oli venesatamassa puukolla rannassa irroitettuna! Lippujen narujenkatkojat ovat purje- ja moottoriveneet,että ei kalastajat verkkoineen ok. Rikolliset eri asia.

te ootte urpoja kaikki paitsi allu

te ootte urpoja kaikki luulette et kalastus on helppoa merellä ei saa mitään koska hylkeet syö verkoista kalat esim taimenet ja siiat hauet ahvenet ja muus paska kalast ne jättää ... ei se oo nii helppoo ku luulette

tulkaa kokeilee ite merelle

tulkaa kokeilee merelle 10 asteen pakkasee ja 15 metrin syysmyrskyyn ja saalis on kalanpalat ja paskaset verkot ei se oo paljoo jos saa pari pikku siikaa ku 2 km on verkkoja veesä

valvonta

Mielestäni verkkokalastusta ei tarvitsisi poistaa kokonaan, vaan sitä pitäisi ehdottomasti valvoa. Ilman valvontaa on ihan sama mitä sanotaan ja tehdään kuitenkin toista. Itse verkotan, uistelen, perhostelen ja pilkin, mutta omaan tarpeeseen tai saalis jaetaan kalakavereiden kanssa.

Onko mitään järkeä jos asetetaan joku silmäkoko ja sitä ei sitten valvota, tai että uudet verkot pitää olla vaikka 55 millisiä, mutta vanhojakin saa käyttää ja ne sattuu olemaan pienempiä??

Verkot pitää myös merkata kunnolla minun mielestä, vaikka ne olisi pohjaverkkoja. Olipa kiva viime kesänä Pielisellä seurata aaltojen seasta löytyykö sieltä pumppia, kun YHTÄÄN verkkoa ei oltu merkattu muutoin kuin joillain mehukanistereilla. Miksi kukaan ei näitä valvo??? Valistusta peliin tai yhdistettäisiin kalastuskuntia ja päätettäisiin isomman vesialueen pelisäännöistä paremmin ja valvottaisiin niitä!
merkkaamattomat verkot on kyllä tosi ongelmallisia.. viime kesänä lähin kalaan ja huomasin että joku oli vetäny järven keskellä olevasta tolpasta 200 metriä verkkoa rantaan päin... keräsin verkot pois ja soitin kalastuksen valvojalle joka kävi hakemassa verkot. seuraavana päivänä kun menin samaan paikkaan kalaan nii sinne ilmesty joku kännissä selittämään siitä miten joku oli vieny sen siskonmiehen verkot siitä paikasta. :D

<< edellinen 1 2 3 seuraava >>

Takaisin ylös