Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista
Tuuran nosto

Tuuran nosto

Näinhän siinä eilen kävi, että tuura putosi avantoon. Paikalla on vettä 4 - 5 metriä. Nyt tarvitsisin hyviä vinkkejä siitä, miten saisin sen sieltä pois. Kaveripiirissä ei ole sukeltajia. Tässä järvessä on vesi sameaa.
Vanha, mutta oikeasti toimiva keino:

Tuura-avannon vierestä lasketaan pohjaan narun päässä kivi, josta hiukan ylös on liitetty muutaman metrin pituinen ohuempi naru, jonka päähän kiinnitetään elävä simppu (olisikohan ahven käynyt myös?)

Kun viritys on ollut yön yli pohjassa, on simppu uinut sen seitsemänkymmentä kertaa tuuran ympäri, jolloin kapine nousee kiven mukana jäälle.

Vaan mistäpä simppu?
Ota jostain vanhasta kaiuttimesta tehokas magneetti ja sillä otat sen ylös. ei tuura vedessä niin paljoa paina etteikö sitä magneetilla ylös saisi.
Ota 4 metriä pitkä rima/leppä/tms puu ja sido sen päähän 5 m ohutta köyttä. Köyteen sido 30 cm välein isoja rautanauloja. Pyöritä rimaa laajoin kierroksin avannossa. Tuura tarttuu köyteen ja voit vetää sen varovasti ylös. Jos reikä on pieni, sitä pitää laajentaa toisella tuuralla...Olen ottanut tuuran ylös tällä konstilla 8 metrin syvyydestä.
Magneetilla olen kuullut tuuran otetun ylös.
Yksi vaihtoehto on jokin köysiviritys. Voit yrittää kevyellä teleskooppivartisella ongenvavalla, josta on ohuin pätkä otettu pois, tunnustella onko tuura jäänyt pystyyn (pehmeä pohja) vai kaatunut. Sitten jokin kiristyvä silmukkaviritys.
Monen olen kuullut sukeltaneen tuuransa kesällä ylös. Jos tarkka paikka on tiedossa, tuuran löytää pohjasta tunnustelemalla sameassakin vedessä.

Voisitko kertoa, millä tavoin yritit ottaa sen ylös ja onnistuiko?

Risto Jussila
Lupaan kertoa, miten siinä kävi jahka pääsen koittamaan eri konsteja.
Ei tarvinnut kokeilla eri konsteja. Otin pitkän teleskooppiongen ja rupesin etsimään sitä tuuraa. Pohjavaikutti erittäin pehmeältä enkä löytänyt koko tuuraa. Se on kokonaan metallinen ja putosi ainakin alkumatkan vinossa. Olisikohan kaatunut pohjalla ja uponnut mutaan. Pitää ruveta etsimään tuota suositeltua magneettia, jos sillä saisi sen pois tai odottaa kesää. Nyt ainakin selvisi veden korkeus sillä kohtaa. Vettä onkin enemmän kuin olen luullut. Ensi talvena täytyy verkot laittaa rannemmaksi. Kaksi etua: tulee paremmin kalaa (matikoita) ja jos taas tuura putoaa, niin onpahan matalemmassa.
Palaan asiaan, jos aihetta ilmenee. Kiitos neuvoista.

Takaisin ylös