Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista

Osallistuminen Erä-lehden keskusteluun vaatii nimimerkin, jonka saat rekisteröitymällä. Omalla nimimerkillä voit osallistua keskusteluihin, avata uusia aiheita, lisätä kuvia ja käyttää allekirjoitusta viesteissäsi. Keskustelujen lukeminen on edelleen mahdollista myös ilman kirjautumista palveluun.

Kyyhkyjahti alkaapi…..(=

1 2 seuraava >>

Kyyhkyjahti alkaapi…..(=

Terve,

Olisin kysynyt porukan mieltymyksiä siihen millasella paukulla kyyhkyä olette ampunut? Toiset ampuu hirveillä latauksilla jopa 32g, 36g, ja isommilla.....huhhuh! Ite käytän 7½ 28g. Kertokaahan?
Yleensä Gyttorpin 32g grovsea olen käyttänyt. Parhaiten tuntuu sopivan aseisiini, tiukka ja tasainen kuvio. Saalista tullut hyvin alas tuolla paukulla. Haulikokona 6 ja myöhemmin syksyllä 5.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
Viime syksynä otin eka kertaa käyttöön rio pichon merkkisen nuolen. Haulit kokoa 6, 36 g;n lataus. Hyvin toimivat.
Kylläpä tekin käytätte isoja latauksia....no eipä sen kai väljä oo jos itte tykkää, se kai tässä hommassa pääasia on. Totuushan on että niin monta on tyyliä kun ampujaakin. Noitahan vois itekkin testailla, tulispahan ainakin kunnon peitto. Eipä ne linnut tosin ole yleesä ilmaan jäänneet vaikka vähän pienempää latausta olen kyyhkyyn käyttänytkin.
Kyyhky on aikas pikkunen otus vaikka se lennossa näyttääkin kookkaammalta. Sen takia mä ajattelin käyttää tuommosta latausta jotta saan riittävän tiuhan peiton. En tiiä sitten olenko oikeilla jäljillä mutta nuo panokset toimii ihan o.k.

ite olen käyttäny vaan noita 24g ja 28g kyyhkylle ku ovat sopivan hintasia ja kokosia hauleiltaan siihen hommaan ainaki minun mielestä :DD ja kun kyyhky ei hääviä osumaa pienen kokonsa nähen tarvi että putoaa nii riittää nämä pienemmätki lataukset.
Peittoa kyllä pitää olla tai muuten tiukka ja tasainen kuvio, etten usko isompien latausten olevan haitaksi. Muuten vain höyhenet pöllähtävät, tällöin osuma alueelle ei osu ainutkaan hauli, vain haulet viistävät linnun höyhen peitettä. Pöllähtää kuin höyhentyyny, mutta mitään ei tapahdu, tämän olen joskus huomannut, niin itsellä kuin muillakin.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
Ittellä käytössä yleensä 32 grammaisia nr 6 haulilla, eli jotain 2,75 mm. Kutosen hauli menee edestä päin ampuessa läpi täkkälihoista, takaa päin ampuessa näyttää puhti hiipuvan täkkälihoihin. Trappihaulit tuntuu itsestä vähän heiveröisiltä, keväällä käytin nr 7 hauleja variksiin ja tuli muutama tilanne jossa haulit ei tuntuneet tehoavan yhtään, kutosen hauliin vaihtamisen jälkeen linnut tuntui putoavan niin kuin pitääkin. Toki talvikarvainen varis on eri lintu kuin kyyhky, ja haulikokoa tärkeämpi on varmaan kuvio, pitää olla kyyhkylle tiheä ja tasainen.
onkos teillä tullut jo kyyhkyt pelloille?
Metsästys on hyvä harrastus :)
Katselin erätulilla ohjelmaa ja siinä ne ukot oli kyyhkyjahdissa. Mulle on pikkupojasta asti sanottu että alkukaudesta pitäis jättää yksinäiset kyyhkyt ampumatta mutta tuossa ohjelmassa ne ukot kyllä ihan surutta pudotteli niitäkin. Mites on, putooko teidänkin kohdalla yksinäinen kyyhky jos kohdalle lentää?
on tullu kyyhkyt jo peltoon.... korpijouni, itellä ainaki riippuu vähä mihin aikaan päivästä se tulee kohille , aamulennolla en ammu ensimmäistä yksin tulevaa mutta myöhemmin päivällä kyllä.
korpijouni.....kattelin kanssa kyseistä ohjelmaa ja näytti ukot ampuvan puolarilla 4-5 laukausta, laitonta...ko?.....heh (= kyyhkyjä on näkynyt muutamia, mutta toistaseks aika vaisusti. kyllä minä olen kaikki ampunut mitä on kohalle sattunut, yksinäisiä tai parvessa. tulipahan tuossa viikonloppuna väsättyä uus riistapeltokin, lähinnä kyyhkyä varten.
Niinpä ne sedät siinä teki. Tosta yksinäisen kyyhkyn ampumisesta vaan tuli mieleen kun se saattaapi olla vielä alkukaudesta emolintu. Sitä vaan että onko se emon ampuminen nyt niin pakollista? Eihän se välttämättä ole emo vaan mistä sen tietää. No, nää on näitä.

Joo

..kyllähän emolinnutkin helposti parviin sotkeutuu..enkä lähtin kyseistä asiaa etes pohtimaan ja varmasti ittekki tullu monet emolinnut kopistettua vaan kyyhkyjä kyllä joka kesä/syksy on riittänyt!

Ittelle käytössä Tunet Palombe 3mm ja 3.25mm..latausta näissä 36 g ja Benelli täyssuppialle on kyllä semmoset kuviot, että ei oo pienempi haulisiin tarvinnu mennä!
47 päivää jälellä
36g 2,75mm hauleilla
ite käytän boareita 36g 3,25 haulit
Kauheen suurta haulia heput käyttää kyyhkylle. Paitsi tuo 2,75 mm. Mä ammun tuollaisilla 3,25:lla teertä ja sorsia. Jänistäkin alkukaudesta. No, ei siinä mitään.
Jaaa pitäsköhän sitä kyyhkylle tarjota "vähän" pienempää kutia ku mitä oon käyttänyXD (53g magnumeja) No mutta lintujen lihoille ei oo kyllä käyny kuinkaan!! hyvänä ovat pysyneet:)
Se on kunkin ihan ikioma asia millä ampuu ja mitä. Mä kun ammun kyyhkyt 2,75;lla ja lataus max. 36 g. Ne on halvempiakin kun noi raskaammat "magnumit" ja niitä kuitenkin kuluu hyvänä lentona aika paljon. Se hintahan nyt ei merkkaa mitään jos hilloo on mutta ajattelin vaan että kyllä se kyyhky on aina kevyemmälläkin panoksella kuollut. Mutta jos siltä tuntuu että ei kuole niin sittenhän pitää ampua niitä raskaampia. Kuten sanoin, jokaisen ikoma asia.
Tullut useampana vuotena käytettyä Saga sportingeja 28g 2,4 hauleilla. Hyvin tehoaa, kun vaan pitää ampumaetäisyydet järkevinä. Korkeisiin puihin ammuttaessa ollut yleensä vähän tuhdimpaa paukkua, mutta pellolla kuvastuksessa nuo sportingit on hyviä.
Niin. Siinäpä se. Kun pitää matkat järkevinä.
Tulipa kuitenkin ostettua tälle vuodelle Velox 32g 2,7.. ja kyyhkytilanne täällä päin näyttää siltä, että paukkuja tulee jäämään vielä suraavallekin kaudelle :/ Noo eiköhän niitä vielä ilmaannu..
Kyllä tuo trappipaukkukin tuolta 10 metrin matkalta menee pulusta läpi :)
Kyllä mä olen satoja kyyhkyjä tappanut trappi patruunalla. Ihan niinkuin muillakin panoksilla, täytyy peiton olla sopivan tiheä ja voi sitä upotustakin pikkuisen testata. Trappi panoksissakin on suuria eroja.

1 2 seuraava >>

Takaisin ylös