Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista

Osallistuminen Erä-lehden keskusteluun vaatii nimimerkin, jonka saat rekisteröitymällä. Omalla nimimerkillä voit osallistua keskusteluihin, avata uusia aiheita, lisätä kuvia ja käyttää allekirjoitusta viesteissäsi. Keskustelujen lukeminen on edelleen mahdollista myös ilman kirjautumista palveluun.

Metsähanhi rauhoitus

<< edellinen 1 2 3

Jos päättäjät näkisivät esim. Ruotsi ja Viron hanhijahtia niin johan menisi luu kurkkuun. Huomaisivat kuinka turhaa on täällä rauhoittaa kun vieressä ammutaan oikein tosissaan.

Sama koskee valkoposkihanhea, mikä pakko senkin on olla rauhoitettu kun Ruotsissa ja Virossa sitä saa ampua.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
Hanhia ei rauhoiteta Pelkosenniemellä

Pelkosenniemen riistanhoitoyhdistys päätti selvin äänin 60-7, ettei hanhia ole syytä rauhoittaa. RHY:n hallitus esitti hanhia rauhaan viideksi vuodeksi.

http://www.lapinkansa.fi/cs/Satellite/Lappi/1194666397200/artikkeli/hanhia+ ei+rauhoiteta+pelkosenniemella.html
olisko sitä ahneutta tarpeen rajoittaa siellä muualla niin missään ei tarttis sitte rauhoittaa.
tuntuu aika ikävältä kun kattoo noita videoita juutuupissa kun sillä riistan ampumisella ei ole mitään rajaa, kuitenkaan elannokseen riistaa tuskin kukaan tarttee niin tuntuis että muutama pudotus riittäis vaan näköjään ei

muuallaki pitäs rajottaa

Oulun seudulla oli ollut vielä kolmekymmetä luvulla tuhansien kiljuhanhien tokkia. Joskus oon nähnyt kuvia joissa näitä on saatu eräksi. Sitten katosivat yhettömiin. Toivottavasti mettähanhille ei käy samaten.
ei muuta kun rajoitetaan metsästystä. Aloitetaan jahti normaalisti van lopetetaan heti syyskuun alkuun! Loppuu se silmitön lahtaus muuttavia lintuja kohtaan! Siellähän niitä voi jonkun rokottaa missä pesivät

Niimpä niin

Olen 10v kulkenu hanhimetillä pää-asiassa lokantakana.. yhtään hanhea en ole saanu, nähny olen mut liian kaukaa, ampuakseni. Hanhen rauhotus Kemistä alaspäin 5vuodeksi! saavat etelänpellet tulla laphiin jahtiin ja ampummaan ankat "pelloille" oishan se soma näky!
Niin että pellet. Ei kai se etelänpellen vika ole jos hanhi vähissä on. Etelänpelletkö ne kaikki sitten ampuu kun ei siellä pohjoisen erämiehet saa ammuttua?? Vai onko se vaan niin kuin se yksi lapinmies sanoi jossain romaanissa että on pyyntimiehiä ja sitten on niitä saamamiehiä. Ei sen puoleen, ampumatta ne mullakin on enimmäkseen jäänyt, täällä etelässä.
Kyllä se on nyt korkea aika metsästäjien itse rajoittaa metsähanhenpyyntiä ja joku tolkku niihin saalismääriin.Jos ei itte ymmärretä niin joku muu tekee sen varmasti. Eikä paluuta enää välttämättä ole.

Kusee

Joo kyllä tässä vois ottaa metsästäjät ekaksi itseä niskasta kiinni ja siirtyä katsojaksi vähäksi aikaa tähän hommaan.. Muutaman vuoden olen noilla lapin rimmeillä nyt saanut naatiskella ja kattella, ilman että reppuun olisi hanhi ilmestynyt ja eipä tuo harmita, mutta jotain silti löytyy hampaan kolosta josta täytyy melkein tarina kertoa :D Viime syksyn alotus vähän semmoisella vakkari seudulla, niin sattu tulemaan turisteja samalle alueelle.. Ja vielä yllätys yllätys oli hanhentkin päättäneet liittyä joukkoon, niin tylysti löivät pariin mieheen lähelle toistakymmentä reppuun.. Niin, että tätä se karu totuus on. Onko se sitten sitä, että kun hanhia ei näe/pääse ampumaan vuosiin ja sitten kun se kerran koittaa se, varmaankin mahtava hetki, että pääse kokeilee niin pitää lyödä pakaste arkku niin täyteen, että kansi ei mene kiinni?
Tässä kun syytetään vuoroon lappilaista ja eteläläista niin kyllä seon vika molemmissa, ei välttämättä kaikissa, mutta suurimmissa osissa.. Ja kun kuulun itse molempiin niin eiköhän jonakin kauniina päivänä kun ahneus koittaa niin vois syyttä minuakin ;D?
Älä lähe sille polulle. Pidä edes sinä ittes miehenä siellä rimpisoilla. Korostan sanaa miehenä. Hanhi siellä lettojen keskellä on niin kuin lohikin, sitä kannattaa pyytää vaikkei sitä saisikaan. Nää turisti "metsästäjät" toivat kerran lokan ja pelkosenniemen seuduilta peräkärryllisen riekkoja tänne hämeeseen. Olivat olleet muutama ukko ja jokunen pätevä seisoja matkassa ja jälki oli sen mukaista. Millään ei ollut väliä. Kaikki ammuttiin mitä koiran edestä nousi. Tällaisella asenteella kun tulee isompi joukko turisteja tai miksei paikallisiakin sinne nevoille ja soille niin ei hyvä tule.

Jos olisi paikalliset paikalle pöllähtänneet

korpijouni:
Älä lähe sille polulle. Pidä edes sinä ittes miehenä siellä rimpisoilla. Korostan sanaa miehenä. Hanhi siellä lettojen keskellä on niin kuin lohikin, sitä kannattaa pyytää vaikkei sitä saisikaan. Nää turisti "metsästäjät" toivat kerran lokan ja pelkosenniemen seuduilta peräkärryllisen riekkoja tänne hämeeseen. Olivat olleet muutama ukko ja jokunen pätevä seisoja matkassa ja jälki oli sen mukaista. Millään ei ollut väliä. Kaikki ammuttiin mitä koiran edestä nousi. Tällaisella asenteella kun tulee isompi joukko turisteja tai miksei paikallisiakin sinne nevoille ja soille niin ei hyvä tule.

nii kärri olisi jäänyt pohjois-suomeen.
Näitä lahtareista kun saa kuula joka vuosi.
Joillakin mottona:Ahneus himo ja ampumisen ilo.
Osuit juurikin oikeaan.
Jos ruvettas saamaan joutsenelle ja valkoposkihanhelle pyynti lupia ni voishan sitä muutaman mehtähanhen jättää ampumata.Siinähän niille mettäläisille tulis pesimä paikkoja ku joutsenet vähenis. Ja kyllähän ne lappalaiset jättää sen lapinlisän sanomatta neva pyynneistään eli todellisuudessa sinne ne poikueet suurimmilta osilta lahdataan.
WWF: Metsähanhi rauhoitettava kolmeksi vuodeksi metsästykseltä

Metsähanhi, metso ja riekko ovat kaikki lajeja, joiden metsästystä tulee rajoittaa tai kokonaan kieltää kantojen huolestuttavan pienen koon vuoksi. Maa- ja metsätalousministeriölle (MMM) osoitetussa lausunnossaan WWF esittää myös heinätavin ja punasotkan rauhoittamista luonnonsuojelulailla.

http://wwf.fi/jarjesto/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/WWF--Metsahanhi-rauh oitettava-kolmeksi-vuodeksi-metsastykselta-1184.a
Onko WWF yhtään jyvällä siitä, mistä metsähanhen taantuma johtuu? Ei se ainakaan yksin metsästyksestä johdu.
on se kumma homma ku omilla jahtimailla ei tuo kanta ole kahteenkymmeneen vuoteen muuttunut yhtään! Joka vuosi 2-3 poikuetta ja hyvin on metsästystä kestäneet! Vika on todella jossain muualla! Esim tänä kesänä sai hanhet siirtyä kun joutsen poikias änkes samalle lammelle.. Jahtiin kiintiöt ja pellolle ampumiseen kielto! Etelän miehillä on kyllä kanukkia ja merkkaria mistä niittää peltoon!
Antti:
Muutaman vuoden olen noilla lapin rimmeillä nyt saanut naatiskella ja kattella, ilman että reppuun olisi hanhi ilmestynyt ja eipä tuo harmita

Juu itte olen nuita soita kävelly jo 16v.ja kilometrejä on kertyny. Niin tuosa 2 v. sitten sain ekan hanhen. (Eka kerta että kannatti jo aseen nostaa poskelle) Sen jäläkeen niitä ole näkyny tai kuulunu nuilla soilla. Että komppaan antti siinä että on saanu naatiskella luonnosta jne...

Tämä on minun mielipide mutta kyllä tuo peltopyynti pitäis rauhottaa muuttoaikaa kokonaan vähäksi aikaa. Nuita videoita näkkee netistä misä nämä "peltopyytäjät" lahtaa sanotaa 15 hanhen tokasta ne 8 poies jne... Tuossahan tuli hieno esimerkki eräkuksassa ku ollaan pellolla pyytämässä hanhia. Siinä pätkässä mikä ei kyllä kestäny kauan näkyny tiputettii sen parisen kymmentä hanhea. Mutta se kyllä oli että se juontaja guru tiesi mitäs lintuja tullee niiin ei ampunu metsähanhia. Tai noh jos ampu niin ei ne siinä näyttäny.

Ja joutsenien pyynti pitäis lailistaa. Niitä on täälä pohjoisessa on jo aivan riittämiin. Rapakko ku rapakko niin jos ei joutsenta näy ku kiertää rapakko niin voi sanoa että 90% siellä kuiteski joutsenen sulkia on. Ite olen ollu todistamassa tilannetta kun ollaa ryömitty hanhelle 200m. suotapitkin niin paikalle pasahti joutsen pariskunta henhien pääle ja hääti ne paikan päältä. En minä tietenkää tarkota että ne sukupuuttoo pittää murhata mutta kantaa vähän karsia.
Toi joutsenen pyynti on semmonen asia josta tulee vielä kova kitinä. Täällä meilläpäin, satakunnan ja hämeen rajoilla, näkyy joutsenia kymmenpäisiä parvia. Jos tietyn laisessa porukassa mainitsee joutsenen metsästyksen niin sut leimataan hulluks tappajaks joka vain haluaa tappaa kesyjä lintuja. Sen linnun status on tässä maassa aika kova. Esim, sorsien ruokinta on käynyt työstä kun nelisenkymmentä joutsenta on hiffannut meidän ruokintapaikan. Sorsat ja joutsenet näyttää tulevan muuten toimeen keskenään mutta viljaa kuluu, ja paljon enemmän kuin ennen.

<< edellinen 1 2 3

Takaisin ylös