Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista

Osallistuminen Erä-lehden keskusteluun vaatii nimimerkin, jonka saat rekisteröitymällä. Omalla nimimerkillä voit osallistua keskusteluihin, avata uusia aiheita, lisätä kuvia ja käyttää allekirjoitusta viesteissäsi. Keskustelujen lukeminen on edelleen mahdollista myös ilman kirjautumista palveluun.

Mikä pistooli Practical ammuntaan ?

1 2 seuraava >>

Mikä pistooli Practical ammuntaan ?

Teoriakoe käytynä ja kovapanosammunnat jo sen verran pitkällä että uskon käytännönkokeenkin menevän läpi. Kun saan TA statuksen marssin vallesmanniin ja laitan pistooliluvan vetämään. Minkä merkkisen pistoolin kannattais hankkia. Kurssilla olen ampunut laina Glock 17 ja se ei oikein vakuuta. Toimintavarmahan se on mutta ampumaominaisuudet ei niin hyvät.
Millaista kalustoa palstalaisilla on ?

cz 75:lla tuli aloiteltua ja ihan hyvä kampe. Riippuu tietenkin mihin luokkaan haluat mennä ja paljonko olet valmis sijoittamaan. Glockiinkin saa parempia laukauskoneistoja jne. itse saan koulutaulu ammunnassa glockilla melkeenpä parhaat tulokset ja onhan siinä se hyväpuoli että jää varmistimen kanssa pelleilyt pois.

Kannattaa tutustua vaikka CZ Model 75 vaikka malli Tactical Sports tai sitten vaikka Heckler & Koch USP 9 mm. Miksei glock? Onhan näitä hyviä vaikka millä mitalla.

1911 aihio

Mutta myönnän että tämä on minulle tunneasia.

Colt 45

rautakoura:

Springfield&Armory.45:n sopivuus tähän tarkoitukseen lienee hyvä
Rannari:
rautakoura:

Springfield&Armory.45:n sopivuus tähän tarkoitukseen lienee hyvä

Aika heikko.
nn:
cz 75:lla tuli aloiteltua ja ihan hyvä kampe. Riippuu tietenkin mihin luokkaan haluat mennä ja paljonko olet valmis sijoittamaan. Glockiinkin saa parempia laukauskoneistoja jne. itse saan koulutaulu ammunnassa glockilla melkeenpä parhaat tulokset ja onhan siinä se hyväpuoli että jää varmistimen kanssa pelleilyt pois.

Kannattaa tutustua vaikka CZ Model 75 vaikka malli Tactical Sports tai sitten vaikka Heckler & Koch USP 9 mm. Miksei glock? Onhan näitä hyviä vaikka millä mitalla.

Produsta olisi tarkoitus aloittaa ja katsoa mihin asti taidot kantaa. Myöhemmin ehkä voisi ajatella muitakin luokkia. Joku kurssikaveri oli päässyt kokeilemaan S&W mp9 prota ( en ihan varma tyyppimerkinnästä ) ja oli kuulemma ollut tasapainoisempi ja paljon helpompi ammuttava kuin kellopeli. Ilmeisesti noita ei vielä suomesta saa ?
Nimim. "-". Sinulla lienee kokemusta Sprinkun omistamisesta ja ampumisesta? Kerro.
Kohta TA luokiteltu:
nn:

Produsta olisi tarkoitus aloittaa ja katsoa mihin asti taidot kantaa. Myöhemmin ehkä voisi ajatella muitakin luokkia. Joku kurssikaveri oli päässyt kokeilemaan S&W mp9 prota ( en ihan varma tyyppimerkinnästä ) ja oli kuulemma ollut tasapainoisempi ja paljon helpompi ammuttava kuin kellopeli. Ilmeisesti noita ei vielä suomesta saa ?

Taitaa nuo S&W:n tuotteet olla harvinaisempia practikalissa, kuin Glock ja CZ (ja CZ:an kloonit). Eiköhän sekin kerro jo jotain. Asiat ja näkemykset ovat subjektiivisia ja kuulopuheiden perusteella ei kannata jotain kauaskantoista päätöstä tehdä. Katso tilastot millä ammutaan ja kokeile. Ja oikea paikka keskustella asiasta on http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB3/
Itse ammuin aikoinaan Glock:lla ja siihen olin tyytyväinen. Myös monta muuta merkkiä olen testannut. 1911 on kaapissa edelleen ja sillä on hauska ampua, mutta practikaaliin se on jo minusta (huom. subjektiivinen näkemys) vanhanaikainen. Paitsi tietenkään perinne/single stack practikaaliin.

rautakoura:
Nimim. "-". Sinulla lienee kokemusta Sprinkun omistamisesta ja ampumisesta? Kerro.

Juuri siitä minulla on kokemusta. Aseessa ei mitään vikaa mutta ei sitä practical aseeksi kannata laittaa, 45caliiberia parempi on 9mm varsinkin aloittelijalle ja sprinkun onneton lipaskapasiteetti ei hyvä practicalissa. Myös muilta ominaisuuksiltaan löytyy parempia aseita, kaksitoimiset tai "da-only" niin kuin glockit on tätä päivää.

Itse suosittelen glockia. Tuosta S&W edeltävästä versiosta minulla on kokemusta, en kyllä glockia vaihtaisi iki päivänä, S&W laukaisu oli aivan hirveä glockiin verrattuna ja ei sopinut käteen yhtään. Eikö ne itse jenkitkin suosi mieluummin itävaltalaista?

Varsinkin jos on glockilla opetellut ampumaan on hyvä sitä sillä jatkaa(tai muulla vastaavalla), tämän jälkeen varmistimen käytön totutteleminen saattaa ainakin aloittelijalla viedä aikaa ja turvallisuus ennen kaikkea. Onhan PV:kin siirtymässä kokonaan glockiin joten reserviläisen ykkösase nykyään.

Ainoa oikea ase

Tuossa sarjassa on S ja A .45, tyhmempikin ymmärtää sen
Rannari:
Tuossa sarjassa on S ja A .45, tyhmempikin ymmärtää sen

Tyhmempikin tajuaa olla koskematta 100 vuotta vanhaan pistoolinrämään. Nykyään on saatavissa moninverroin parempia ja ylivoimaisempia aseita. Jatkahan igelgotti siluetin roiskintaa kun ei lupia muuhun tullut.
Virolaiset löysi oikean osoitteen coltin 1911 rämille, kun ostivat tilalla H&K pistooleja:

http://www.mil.ee/~fotek/gallery/view_album.php?set_albumName=album171
Vähän glockin virittelystä:

http://www.youtube.com/watch?v=x7bXDDgg9yA
-:
Virolaiset löysi oikean osoitteen coltin 1911 rämille, kun ostivat tilalla H&K pistooleja:

http://www.mil.ee/~fotek/gallery/view_album.php?set_albumName=album171

Suurentele vähän kuvaa ja laske kuinka monta 1911:ta laarista löydät. Kerro meille muillekin.

voi kyynel

rautakoura:

Suurentele vähän kuvaa ja laske kuinka monta 1911:ta laarista löydät. Kerro meille muillekin.

Katsohan kuvat tarkemmin, kyllä niitä siellä näkyy ja aseet oli ampumattomia eli uusia.

"Estonian defence forces destroyed 6000 decommissioned Makarov, TT and Colt pistols, most of them completely unsused.
The destruction of the guns was part of a deal with Heckler & Koch, to be able to buy new H&K pistols with remarkably cheaper price."

mitäs sieltä laatikosta löytyy? :)

No niinpä näkyy. Oikeassa olet. Voi kyynel tosiaan.
-:
kaksitoimiset tai "da-only" niin kuin glockit on tätä päivää.

Niin tuo "da-only" lainausmerkeissä kun en keksinyt miksi tuota glockin toimintatapaa nimittäisi, eihän se kaksitoiminen ole kun ei viritä iskuria liipaisimesta vedettäessä ja kuitenkin joka laukauksella laukaisu on sama.

Mut enivei..

tuo kannatta vilkasta:

http://www.youtube.com/watch?v=x7bXDDgg9yA
Kohta TA luokiteltu:
Teoriakoe käytynä ja kovapanosammunnat jo sen verran pitkällä että uskon käytännönkokeenkin menevän läpi. Kun saan TA statuksen marssin vallesmanniin ja laitan pistooliluvan vetämään. Minkä merkkisen pistoolin kannattais hankkia. Kurssilla olen ampunut laina Glock 17 ja se ei oikein vakuuta. Toimintavarmahan se on mutta ampumaominaisuudet ei niin hyvät.
Millaista kalustoa palstalaisilla on ?

SW mp9

Sesetin laukaisu

Onko kokemusta CZ:n laukaisun muokkaamisesta, lähinnä jälkivedon pituutta kun saisi rajattua niin auttais aika paljon nopeisiin kaksospahveihin. Ite ku on ollu tuomarina niin jotkut Joensuun sissit vetää kaksoset 0.17 sec a-osumina ja toiseen tauluun samantien samalla tahdilla. Ei siinä o aikaa sormen oottaa liipasimen paluuta, ja se pitkä liike ei muutenkaan edistää tavoitetta. Setti on muuten ihan ok ase.

Production

Päätä ensin missä divisioonassa ammut, sillä tämä määrää mitä muutoksia voit tehdä aseeseen ja mikä ase ylipäätään soveltuu divisioonaan.

Esim production divisioonaan hyviä vaihtoehtoja ovat esim CZ 75 SP01 Shadow (n 750-800 eur) ja Tanfoglio Stock / Stock 2 (n 1000 eur), jotka edustavat arvokkaampaa päätä, mutta laukaisunsa puolesta IMO eri planeetalta kuin Glock tai S&W MP9. Molemmissa matala piippulinja ja täysteräksisen aseen massakin rauhoittaa rekyyliä. Vähän edukkaammasta päästä polymeerirunkoinen STI GP6 (n 650-700 EUR) on varustettu varsin asiallisella laukaisulla.

Glockin eduksi lasken halvan hinnan ja halvat osat... eikä se laukaisukaan aivan niin hirvittävä ole, kun ampuu resetiltä. Kuitenkin juuri huonosta laukaisusta johtuen Glockilla on mielestäni vaikeampi ampua ja opetella ampumaan, ja tästä syystä en suosittelisi sitä ensimmäiseksi pistooliksi. Sama koskee S&W MP9:ä. Mielestäni hyvä laukaisu on ehdottomasti yksi tärkeimpiä ominaisuuksia pistoolissa. Alle 500 eurolla lähtevä perusZetori on myös ihan ok vaihtoehto produun.

Todella kovaa jotkut noilla Glockeillakin kyllä ampuu, sitä ei käy kieltäminen :)

Semmoistakin asiaa kannattaa harkita, että saako aseeseen .22 lr vaihtosarjaa, jolla enemmän ampuva saa painettua patruunakuluja alaspäin. Kannattaa katsastaa myös käytettyjen markkinat.
"Todella kovaa jotkut noilla Glockeillakin kyllä ampuu, sitä ei käy kieltäminen :)"

Olen ampunut monenlaisilla aseilla, enkä ole minäkään glockin laukaisun fani mutta silti saan sillä parhaat tulokset ei ehkä nopeimmat mutta tarkimmat ja onhan se laukaisu ihan hyvä kevennettynä. Noista 22lr vaihtosarjoista voi olla montaa mieltä, itsellä ne on jääneet niin vähälle käytölle että melkoisen turha hankinta ja kun ottaa huomioon paljonko saa a-tarvikkeita vaihtosarjan hinnalla.

Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon on glockin kahvankulma, yksi parhaista millä olen ampunut ja ase suuntautuu luonnostaan sinne minne on tarkoitus ampuakin. Tiedän yhden kaverin joka on ampunut 15 vuotta glockilla ilman ainoatakaan häiriötä ja kaveri ampuu paljon. Se kertoo jotain aseesta.

Tuosta CZ:n laukaisusta, se takavedon pituus on aika helppo rajoittaa, ei kannata alkaa itse säveltämään jos ei tiedä mitä tekee ja suosittelen ottamaan aseseppään Jouni Orava yhteyttä(googlella löytyy). Tekee varmasti semmoisen laukaisun kuin haluat.

Itse en mistään huipputuloksista halua edes kilpailla vaan ammun lähinnä omaksi huviksi practicalia ja siksi käytän glockia. Varmasti parempiakin löytyy vaan kun tuo passaa kätöseen ja tulosta tulee niin mikäpäs sillä ampuessa.
Glokki on perusvarma valinta ja varsinkin nyt kun noita Gen. 4 aseita alkaa olla saatavilla.

1 2 seuraava >>

Takaisin ylös