Särkikalat ovat mukavaa pyydettävää
Milläs ruutana tuli? Itse olen särkikaloista kalastanut särkeä, sorvaa, säynettä, pasuria, lahnaa ja muita lajeja myös jonkun verran. Esimerkiksi isot sorvat ovat mukavia onkikaloja ja reilun puolikiloisen olen onnistunut saamaan. Säyneen onginta kesäisenä iltana on taas kalastuslajeista hienoimpia. Kirkkaassa vedessä säyneparven eteen on heitettävä heitto-onki, ja liian lähelle parvea heitetty onki voi karkottaa koko parven alueelta. Säyneen onginta vaatiikin taitoa, ja itsellä kesti kyseisen lajin oppiminen kauan. Suurin saamani säyne on 1,8kg.
Ison lahnan onginta on myös haasteellinen ja mukava laji. Samoin särjen keväinen pilkintä metsäjärvellä, mustarastaan laulellessa on pilkkikalastajan parhaita hetkiä. Kaikenkaikkiaan särkikalat ovat hienoja kalastettavia, ja esimerkiksi suutarin onginta on aikomus opetella ensi kesänä. Särkikaloista saa myös upeaa ruokaa, esimerkiksi suuresta säyneestä tai särjestä saa suolakalaa, särkikalat maistuvat myös paistettuina ja savustettuina, ja monella muullakin tavalla.