Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista
särkikalat kalastuskohteena?

särkikalat kalastuskohteena?

mitä mieltä olette särkikaloista kalastuskohteena,kuinka paljon kalastatte niitä,minkä kokoisia olette saaneet ja millä tavalla. tuossa on kuva suurimmasta särkikalatani ei mikään jättiläinen mutta mukavan kokoinen ruutana.

Särkikalat ovat mukavaa pyydettävää

Milläs ruutana tuli? Itse olen särkikaloista kalastanut särkeä, sorvaa, säynettä, pasuria, lahnaa ja muita lajeja myös jonkun verran. Esimerkiksi isot sorvat ovat mukavia onkikaloja ja reilun puolikiloisen olen onnistunut saamaan. Säyneen onginta kesäisenä iltana on taas kalastuslajeista hienoimpia. Kirkkaassa vedessä säyneparven eteen on heitettävä heitto-onki, ja liian lähelle parvea heitetty onki voi karkottaa koko parven alueelta. Säyneen onginta vaatiikin taitoa, ja itsellä kesti kyseisen lajin oppiminen kauan. Suurin saamani säyne on 1,8kg.

Ison lahnan onginta on myös haasteellinen ja mukava laji. Samoin särjen keväinen pilkintä metsäjärvellä, mustarastaan laulellessa on pilkkikalastajan parhaita hetkiä. Kaikenkaikkiaan särkikalat ovat hienoja kalastettavia, ja esimerkiksi suutarin onginta on aikomus opetella ensi kesänä. Särkikaloista saa myös upeaa ruokaa, esimerkiksi suuresta säyneestä tai särjestä saa suolakalaa, särkikalat maistuvat myös paistettuina ja savustettuina, ja monella muullakin tavalla.
ihan perus mato-ongella.saantipaikka oli arrajärvi nastolassa.
Onko ruutanan pyyntijärvessä järvessä suutaria? Olen itse koittanut perehtyä suutarin ongintaan, ja olen ymmärtänyt että jonkinmoista houkutusmäskiä kannattaa käyttää. Suutari myös kuulemma ottaa paremmin maissinjyviin, kuin matoihin. Onko kellään kokemuksia?
en tiedä varmuudella onko mutta luulisin että on.
Itse pyydän särkiä katiskalla ja verkolla, kesällä ravustukseen ja syksyllä pakastimeen odottamaan iskukoukkukelejä. Olen syönyt suolasärkeä ja ei se minusta huonoa ollut, hauen veroinen suolakala.

Iso lahna on minun suosikkini särkikaloista ja pyydänkin sitä keväällä ahkeasti harvalla riimuverkolla. Savustettuna iso lahna on mielestäni lohen veroinen herkku.
Jos Järvikalastaja kalastelee puhtailla ja syvillä järvillä, ja vesistöstä löytyy suurta säynettä niin kannattaa tehdä suolakalaa siitä. Omasta mielestäni parempaa suolakalaa ei ole. Särki on myös hyvä paistokala, pitää vain muistaa se tosiasia että jokainen uusi maku vaatii muutaman syöntikerran että siihen tottuu.

Takaisin ylös