Keskustelu

Rekisteröidy tästä
Unohtuiko salasanasi?

Hae keskusteluista
Lohta ja rautua

Lohta ja rautua

Heinäkuun lopussa/elokuun alussa oltais tulossa Utsjoelle ja tarkoitus olisi soutaa lohta ja heittää rannalta perhoa.. Utsjoella olen kyllä käynyt monta kertaa, mutta kalastus on jäänyt pois aina pois ohjelmistosta. Joten "kokematon" esittää tässä nyt pari tyhmää kysymystä. 1. Miten korkealla/matalalla vedet on ko. ajankohtana. Eli millaiset mahdollisuudet rannalta heittoon on Aittisuvannon kulmilla. 2. Onko tenolla paikkoja, joissa rannalta kalastus on kielletty ja 3. Osaisitko neuvoa hyvää ja rauhallista paikkaa ensikertalaiselle, ettei tarvitse jonotella vuoroaan.

Myös itse utsjoen hotellin mutka olisi tarkoitus käydä kokemassa. Kuuleman mukaan se on suht rauhallinen paikka ?

Ja koska aikaa reissuun on varattu niin, ettei heti tarvitse takaisin ajella kun perille saapuu, niin pieni reissu pitää tehdä myös tunturiin ja tarkoituksena kävellä kuoppilasjärvelle ja poiketa samalla myös loktajärvelle. Edelleen kysyn onko kyseisillä järvillä hyvät rannaltaheitto mahdollisuudet. (lupia kuulemma saa metsähallitukselta ja kalaakin riittää?) Lähteekö varsinaiselta kuoppilasjärven kävelyreitiltä polkua/ajouraa loktajärvelle päin vai pitääkö suunnistaa itse.. Alueesta varmaan on hyvä ja infoa antava kartta ??

Viestistä tuli melko pitkä ja asiaa tuli paljon (jotain varmaan myös unohtui kysyä), mutta kuitenkin jos jonkinlaista kantaan kysymyksiin saisi niin helpottaa vähän.. Matka(kalastus)kuume nousee hyvää vauhtia!

Kalaa

kyllä tulee noilta tunturijärviltä hyvin. Kuoppilakselta on helppo nousta Loktalle, ei varsinaista kävelyreittiä sinne mene. Suosittelen gepsin käyttöä, niin säästää askeleita. Hyviä karttojakin on. Rannalta pystyy kalastamaan Kuoppilaksen hyvin, on syvät rannat ja paljon heittopaikkoja. Loktan rannat ovat matalampia, mutta pitkäheittoisilla lusikoilla ja lipoilla onnistuu hyvin.
Aittisuvannolla pystyy perhoakin heittämään ja vedenkorkeudella ei suurta merkitystä ole. Siinä on Aittikoski ja Tiirasalmi, joissa kalansaanti on huomattavasti parempi. Yksityisten rannoille ei parane mennä, mutta muuten perhoa saa heittää missä tahansa. Mikäli näet minua jokivarressa, niin nykäise kevyesti hihasta. Voin näyttää tarkemmin paikkoja. Minäkin olen vaeltamassa Kuoppilaksella ja Loktalla viikkoa ennen juhannusta.
Lohta ei oteta, se annetaan

kiitoksia kovasti

Ylemmässä tekstissä unohdin mainita, että ko. tunturijärvillä tarkoitus olisi heittää perhoa, joten tilaa tarvitsee hitusen enemmän kuin virpan heittelyssä. Mukana kuitenkin kulkee yksi virvelikin siltä varalta, että perhostelu käy vaikeaksi..
kiitoksia vastauksista, kesää odotellessa ! Ja jos jokivarressa nään niin saatanhan minä nykästäkin =).

Ainiin,

unohtui vielä kysyä, että kuoppilasjärven autiokämppää on varmaan helpointa lähestyä nammajokea pitkin, jos ei halua varsinaista merkattua kävelyreittiä kiertää.. meinaan vain, että oikaisee aika paljon tulla suoraan nammajokea pitkin varsinaiselle reitille ja kulkea sitä sitten loppumatkan kuoppilasjärvelle..

Elikkäs onko kokemusta, millaista maastoa on Utsjoentieltä nammajokea pitkin nammajärville asti , ettei tarvitse täysin ryteikössä kävellä..

Takaisin ylös