|
Halti Drymax: vedenpitävä?
|
|
12.3.08 20:32
Rova-Jaska (vierailija)
|
Gore-Texistä ja Drymaxista
Gore-Tex-kenkäni ovat pitäneet hyvin vettä. Minulla on ollut Merrellin kenkiä useampia pareja.
Ostin muutama vuosi takaperin Haltin Drymax-kengät, jotka olivat pettymys. Iltti painoi ylikorkeaa päkiääni pahasti. Kenkiä ostaessa en tätä huomannut. Lisäksi kengät eivät pitäneet kosteutta ulkopuolellaan ja niihin jäi valkoisia rantuja. Vastaavaa ei ole Gore-Tex-kengissä esiintynyt, vaikka en ole niitä erityisemmin käsitellyt.
Vaellusta en harrasta, mutta käytän varsikenkiä talvikenkinä. Kalleimmasta päästä eivät hankkimani kengät toki ole olleet. Pitävä pohja on tärkeä, varsinkin nollakeleillä ja Merrellit ovat tässä suhteessa olleet ylivoimaisia (trekking-kenkiä lukuun ottamatta).
|
|
6.5.08 12:53
Johtaja Rantanen (vierailija)
|
Drymaxista
Kaikkeahan näistä Drymxax puvuista puhutaan, mutta itse olen niitä käyttänyt lähes niiden olemassa olon alusta asti. Toistaiseksi ei ole mitään pahaa sanottavaa. Yhdet housut vuotivat valmistus virheen takia mutta nekin vaihtuin tehtaan toimesta nopeasti kunnollisiin. Haltin kengät ovat jalassa loistavat mutta ei sitä tosiasiaa mikään kumoa että varsinkin täällä Suomen soilla Nokian kumisaappaat ovat ainoat oikeat. Vaelluskenkien prototyypit juontuvat vuoriston vedettömistä oloista eikä niiden vuoraaminen vedenpitäväksi kestävällä tavalla tule koskaan mielestäni toimimaan edes samalla tasolla kuin täällä suoraan kosteisiin olosuhteisiin tehdyt kumijalkineet.
|
|
8.5.08 11:49
saukko (vierailija)
|
Hyvät Haltit
Olen Johtaja Rantasen kanssa täysin samaa mieltä. Mulla on Haltin kengät, ja olen tyytyväinen. Suolle nokialainen tai vastaava. Kenkiä olen pitänyt lähinnä hirvimetsällä, ja maa on silloin märkää, ei ongelmia. Ja Tenolla, kumikenkä kun niin sanotusti "vetää", eli kramppia tulee jos niitä paljon pitää. Vanha kansa ratkaisi ongelman kumiteräsaappailla. Kuulemma jostain saa vielä niitäkin.
|
|
8.5.08 23:07
abcd (vierailija)
|
Minun Halti DryMax-takki kului kyllä kalvon osalta varsin nopeasti vettä pitämättömäksi. Hihat ja olkapäät laski veden sisälle. Eikä mitenkään erityisesti ollut havaittavissa sitä "hengittävyyttä". Kyseinen takki ei ole ihan viimeisimpiä DryMaxeja, muttei ensimmäisiäkään.
|
|
12.7.08 13:37
Norjankävijä (vierailija)
|
8 Vuotta vanha DryMax halti puku 9kk käytössä vuodessa nyt melkein 10 vuoden ajan ja aina olen pysynyt kuivana. Puku kokenut kaikenlaista sadetta, eikä koskaan ole saanut minua kasteltua. On ollut metsällä ja kalalla aina mukana, ja tulee myös olemaan. Käytön jäljet huomaa värin haalistumisessa. Kaikki vetoketjut ja vuori pysynyt loistavasti kiinni, eikä ole mihinkäänpäin hajonnut/revennyt. Enpä voisi tyytyväisempi olla.
|
|
13.7.08 21:20
Jussi K (vierailija)
|
Kalvoa kengässä ja asuissa
Ainahan ollaan puolesta ja vastaan kumpi parempi, itselläni on molempia kaytössä ja eipä niissä ole eroa. Erälehden ja Retki lehden kestotestien mukaan molemat kalvot hengittää ja pitää vettä samoilla arvoilla. Perus asia on kuitenkin miten kalvo asussa kiinni ja onko ylimääräisiä vuoria, mikä on pintakangas. Kyllä kalvo kengät hiostaa niin paljon etrtä sukat on kostenna mikälli sukan materiaali kerää kosteutta, sukat täytyy valita kelin ja kenkien mukaan samoiten kuin alus asut. iselläni on tunturissa vain tyköistuva fleese puku päällä ja kuori asu repussa tauolle ja sateen varalle. näillä asulla pärjaa niin kalalla kuin vaeluksella. Keli pitää ottaa huomiaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Ps luotan kuiten kotimaiseen suunitteluun ja mahdollisesti suomessa tehtyihin. Vaellus kenkiä ei kuitenkaan dehdä suomessa.
|
|
3.8.08 10:37
wanha ukko (vierailija)
|
sama juttu
abcd: Minun Halti DryMax-takki kului kyllä kalvon osalta varsin nopeasti vettä pitämättömäksi. Hihat ja olkapäät laski veden sisälle. Eikä mitenkään erityisesti ollut havaittavissa sitä "hengittävyyttä". Kyseinen takki ei ole ihan viimeisimpiä DryMaxeja, muttei ensimmäisiäkään.
Minulla myös hihat laskee veden läpi aika nopeasti, mutta muuten pysyy kuivana sateelta. Paitsi että puku hieostaa melkoisesti ja hiki kastelee sisältä päin. Gore-Tex materiaalista pelkkää positiivista kokemusta.
|
|
14.8.08 14:21
tuikku (vierailija)
|
hyvät on
Kun ostin 6 vuotta sitten vaelluskenkiä, kokeilin monia malleja ja kauan ja harkitusti, päädyin lopulta haltin kenkiin. Ehtona oli, että ovat GoreTexiä tai vastaavaa. Haltin kengät olivat ehdottomasti istuvimmat jalassa ja hyvä pohja.
Mutta Eikös DryMax ole vain Haltin "ominaisuus", muilla sama on GoreTex????
Mutta enivei, olen ollut todella ja erittäin tyytyväinen kenkiin. Kuivana pysyvät, jos on oikeanlaiset sukat menossa mukana. Ovat nähneet useat patikkareissut ja lyhyemmät samoilut. Kun muistaa toisinaan laittaa kenkiin vahakäsittelyn niin ovat kuin uudet, muutamia koloja lukuuunottamatta...:) Samaten 4 vuotta vanha DryMax-puku pitää edelleen hyvin, käytössä lähes päivittäin kesät talvet. Mikään vaatehan ei niin hengittävä ole, että kovassa menossa pysyisi kuivana. Alusasut ovat mielestäni siksi todella tärkeässä asemassa, sillä niillähän sitä usein pelataan.
|
|
15.8.08 02:00
abcd (vierailija)
|
tuikku:
Dry MaxX on haltin kauppanimi heidän kalvolleen, eikä sillä ole mitään tekemistä Gore Tex:n kanssa. Muilla on muita (esim. Hydratic, AirTex jne.) Dry MaxX ei ole teknisesti tai materiaaliltaan samanlaista kuin Gore Tex. Halti käyttää "omaa" kalvoaan varmaankin ihan taloudellisista syistä.
|
|
5.9.08 18:56
juho (vierailija)
|
Drymax
Itellä ollut jo kolmet drymax kengät pitää vettä muutaman päivän ja sit alkaa hiljalleen vuotaa yleensä saumoista takuu korvaa vaan aina uudet, mutta mitäpä se auttaa.
|
|
22.1.10 16:08
ei ees (vierailija)
|
Mikko:
halti on menettäny luottamuksen. sama juttu. kengät on mulki drymaksia. ja drymax puku. kohtalainen sade ja pyörällä ajat ja kun vesi jää hartioille ja kyynärvarisille niin 20-30min niin on läpi märkä.
|
|
22.1.10 16:08
samaa (vierailija)
|
abcd: tuikku:
Dry MaxX on haltin kauppanimi heidän kalvolleen, eikä sillä ole mitään tekemistä Gore Tex:n kanssa. Muilla on muita (esim. Hydratic, AirTex jne.) Dry MaxX ei ole teknisesti tai materiaaliltaan samanlaista kuin Gore Tex. Halti käyttää "omaa" kalvoaan varmaankin ihan taloudellisista syistä.
näin lluulis mutta mistä hhengittävyys ja vedenpitävyysarvot sitten meinaa vastaavat muuten gorea.
|
|
|